Belastingfraude in Frankrijk

BNR Nieuwsradio
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

In een interview met BNR Nieuwsradio gaat Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, in op de recente invallen bij vijf Franse banken. Zij zouden verdacht worden van dividendstrippen.

De banken worden ervan verdacht buitenlandse klanten te hebben toegestaan om belasting op dividenden te ontwijken. Bij deze Franse banken was er sprake van cum/cum-transacties. Hierbij verkopen buitenlandse beleggers die geen recht hebben op terugvraag van dividendbelasting hun pakketten met aandelen aan mensen in een ander land die daar wel recht op hebben, aldus de hoogleraar.

Dividendstrippen, en dus belastingfraude, is erg lastig op te sporen. Het is belangrijk om te kijken wie uiteindelijk de gerechtigde is op het dividend, en alleen hij mag dividendbelasting heffen. Het is echter heel ingewikkeld om vast te stellen wie nu de gerechtigde is. Juridisch gezien is dat altijd de koper, maar economisch gezien kan dat ook de verkoper zijn, aldus Kavelaars.

U kunt de volledige aflevering van BNR Nieuwsradio, 28 maart 2023, hier beluisteren.