Beleid inzake hypotheekrenteaftrek interfereert met steun uit Brussel

RTL Nieuws
Bas Jacobs
Erasmus School of Economics

Het nieuwe kabinet gebruikt het woord 'hypotheekrenteaftrek' helemaal niet in zijn pas aangekondigde plannen. Wel heeft de Europese Commissie Nederland gevraagd om deze aflossingsregeling af te bouwen. Hoe gaat het kabinet dit bereiken? Hoogleraar overheidsfinanciën aan Erasmus School of Economics, Bas Jacobs, licht de situatie toe en geeft alternatieven om het belastingstelsel te hervormen.

Veel huiseigenaren zullen opgelucht ademhalen: de hypotheekrenteaftrek zal niet versneld worden afgebouwd. Een snellere afbouw was echter een voorwaarde voor Europese steun omtrent covid-19. Nederland moet bij de presentatie van het plan rekening houden met de richtsnoeren die de Europese Commissie jaarlijks aan alle lidstaten geeft. Deze suggesties zijn tot stand gekomen na overleg met de Nederlandse autoriteiten. Jarenlang zijn de belangrijkste doelstellingen van ons land geweest om de arbeidsmarkt en de woningmarkt te repareren. En in die laatste situatie zou afschaffing van de hypotheekrenteaftrek volgens de Commissie zeer heilzaam zijn.

Economische kwetsbaarheid

De Nederlandse economie is extra kwetsbaar als gevolg van onze enorme woningschuld. 'Als het slecht gaat met de economie gaat het slecht met de woningmarkt en andersom', betoogt professor Jacobs. Daarom verkeert Nederland vaak langer in een crisistoestand dan andere landen. Rutte IV lijkt vooruit te lopen op een andere aanpak om aan de verzoeken van de Commissie tegemoet te komen. Nederland is niet verplicht alle suggesties uit te voeren; Nederland heeft de mogelijkheid een selectie te maken, waarover nu met de Commissie wordt gesproken. De aantredende regering denkt dat hervormingen van de arbeidsmarkt en andere woningmarktinitiatieven voldoende zullen zijn om de Commissie over de streep te trekken.

Alternatieve oplossingen

Jacobs denkt dat het kabinet wel eens gelijk zou kunnen hebben. 'Als Brussel zegt 'dit is een harde eis', dan heeft Nederland een probleem'. Maar, merkt Jacobs op, er wordt vaak naar een oplossing gezocht. 'Nederland komt misschien wel in aanmerkingen als het een compromis over iets anders sluit'. Jacobs is het met de Europese Commissie eens dat de woningmarkt in Nederland hervormd moet worden. Al denkt hij dat afschaffing van de hypotheekrenteaftrek niet het antwoord is. Het zou beter zijn als de eigen woning op dezelfde manier wordt belast als aandelen en spaargeld in box 3, door de belasting op eigen woningbezit geleidelijk te verhogen en de aftrek voor hypotheekrente te maximeren op 30%. 'De prikkel om zoveel mogelijk hypotheek te nemen is ook dan weg. En de overheid stuurt niet langer fiscaal hoe mensen hun vermogen opbouwen.'

Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën

U kunt het volledige artikel van RTL Nieuws, 20 december 2021, hier lezen.