Belgische overheidsfinanciën in kritieke staat

De Tijd
Kevin Spiritus
Erasmus School of Economics

In de Belgische krant De Tijd stellen verschillende beleidseconomen, waaronder Kevin Spiritus, universitair docent overheidsfinanciën aan Erasmus School of Economics, dat de situatie van de overheidsfinanciën in België onhoudbaar is op de langere termijn. Volgens hen is de aankomende begrotingscontrole de laatste kans voor deze regering om broodnodige stappen te zetten.

Volgens vrijwel alle voorspellingen zal het begrotingstekort van België dit jaar rond de vijf procent van het bruto binnenlands product liggen. Dit percentage behoort tot een van de hoogste onder de westerse landen. Bovendien zal de vergrijzing in België de aankomende jaren zorgen voor extra overheidsuitgaven, wat kan leiden tot een nog grotere toename van het begrotingstekort.

Daarnaast is er het afgelopen jaar weer sprake geweest van een rentestijging. De gunstige periodes van zeer lage rentes zijn voorbij en de kans is aanwezig dat we de aankomende jaren weer hoge rentes zullen zien, aldus de economen. Deze rentestijging kan vervolgens zorgen voor een nog hogere overheidsschuld en dus een hoger overheidstekort. Kortom: de zorgen over de Belgische overheidsfinanciën nemen toe.

Universitair Docent

U kunt het volledige artikel van De Tijd, 17 maart 2023, hier lezen.