Bestuurskundige Eleonora Kyriakou wint Unilever Research Prijs 2021

Bestuurskundige en alumnus Eleonora Kyriakou van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft de Unilever Research Prijs 2021 gewonnen voor haar onderzoek naar de naleving van EU-milieurichtlijnen in de 27 lidstaten. Haar onderzoek laat zien dat niet-overheidspartijen op milieugebied niet in staat zijn druk uit te oefenen op nationale regeringen. De perceptie van burgers over het belang van milieukwesties kan wel binnenlandse druk uitoefenen op de naleving van EU-richtlijnen door de lidstaten.

Er zijn verschillen in de mate waarin de regeringen de milieurichtlijnen van de EU naleven. Waarom zijn sommige lidstaten beter in staat om de milieunormen van de EU toe te passen? Kunnen niet-overheidsorganisaties, zoals NGO's en klimaatveranderingsactivisten, hun regeringen effectief beïnvloeden bij het nemen van milieubesluiten? Om deze vragen te onderzoeken heeft Eleonora Kyriakou in haar scriptie gebruik gemaakt van geavanceerde analysemethoden en gekeken of niet-overheidsorganisaties invloed hebben op de naleving van EU-milieurichtlijnen in de EU-lidstaten

Niet-overheidsorganen niet in staat druk uit te oefenen

Het onderzoek toont aan dat niet-overheidsorganen op milieugebied niet in staat zijn druk uit te oefenen op nationale regeringen. Dit is met name het geval wanneer wordt gekeken naar de belangen van het maatschappelijk middenveld. Lidmaatschap van de twee grootste transnationale netwerken - het Europees Milieubureau (EEB) en het Climate Action Network Europe (CAN Europe) - leidt bijvoorbeeld niet tot een betere uitvoering van de milieurichtlijnen van de EU. Overheden lijken echter wel naar hun burgers te luisteren, aangezien de perceptie van burgers over het belang van milieu- en klimaatverandering binnenlandse druk kan uitoefenen op de naleving van EU-richtlijnen door de lidstaten.

Uit het nominatierapport: Eleonora ging verder dan wat scriptie-eisen vragen, door haar eigen dataset te verzamelen en zelfstandig geavanceerde statistische methoden toe te passen. Haar masterscriptie getuigt van ambitie, ondernemerschap en verfijning in termen van analyse.”

Eleonora is met een 9 voor haar scriptie afgestudeerd bij de master International Public Management and Policy op de scriptie “Scaling down non-compliance? The role of non-state actors on member states’ compliance with EU environmental directives, onder begeleiding van dr. Asya Zhelyazkova. Zij woont op dit moment in Cyprus en zoekt een passende promotieplaats in Nederland.

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 06 83676038, kooistra@essb.eur.nl