Bonnie French wint Education Prize voor haar innovatieve manier van onderwijs geven

Annelien Bredenoord opent het Academisch Jaar officieel door het luiden van de gong.
dr. Bonnie French ontvangt de Education Prize op de Opening Academisch Jaar 2023.
Alexander Santos Lima

Dr. Bonnie French, universitair docent Sociologie bij Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB), is de winnaar van de Education Prize 2023. Ze ontving de prijs uit handen van rector magnificus Annelien Bredenoord tijdens de Opening van het Academisch Jaar 2023-2024 voor haar toegankelijke, en innovatieve manier van onderwijs geven. Uit het juryrapport: “Ze creëert een leerzame omgeving waarin iedereen zich veilig en begrepen voelt.”

Voordat de bevlogen docent bij de EUR werkzaam was, had ze al een indrukwekkende carrière in het onderwijs in de VS. In 2020 begon Bonnie als assistant professor in het masterprogramma Social Inequalities.

Een inclusieve leeromgeving

Ondanks de pandemie heeft Bonnie zich gemakkelijk aangepast aan het Nederlandse academische systeem en heeft ze voortdurend laten zien een zeer innovatieve docent te zijn. Bonnie kan heel gemakkelijk contact leggen met mensen door het geven van onderwijs. Ze begrijpt de verschillen in achtergronden en leeftijden in de klas.

Haar onderzoek richt zich op de betekenis van diversiteit, ras en raciale ongelijkheid. Stuk voor stuk belangrijke, maar zeer gevoelige onderwerpen. Bonnie is een docent die in staat is om een inclusieve en inspirerende leeromgeving te creëren waarin studenten zich veilig voelen om deze gevoelige onderwerpen te bespreken.

dr. Bonnie French zit in het publiek tijdens de Opening Academisch Jaar 2023.
Alexander Santos Lima

Een docent die studenten inspireert

De jury was vooral onder de indruk van de studentenevaluaties die bij de nominatie waren gevoegd en die haar passie voor lesgeven naar voren brengen. De Jury: “Bonnie wordt door haar studenten gekarakteriseerd als een docent die de studenten inspireert, uitdaagt en met hen interacteert tijdens de colleges. Ze is in staat om elke student een kans te geven om zijn of haar mening te geven.”

De jury is van mening dat de nominatie van Bonnie een zeer persoonlijke is, die heel duidelijk wordt in de manier waarop ze door studenten en collega's wordt gekarakteriseerd. Bovendien brengt haar benadering van interdisciplinair onderwijs, de manier waarop de Erasmiaanse Waarden in haar onderwijs worden vertegenwoordigd en de manier waarop zij haar eigen opvattingen in haar onderwijs verwerkt, haar onderwijs naar een hoger niveau.

Over de Education Prize

De Education Prize gaat jaarlijks naar een docent aan Erasmus Universiteit Rotterdam die op een bijzondere manier is opgevallen. Bijvoorbeeld door een gepassioneerde manier van college geven of door een vernieuwende onderwijsstijl te gebruiken. De Education Prize wordt mede mogelijk gemaakt door het Erasmus Trustfonds. Vorig jaar ging de prijs naar dr. Marloes Nederhand, het jaar daarvoor naar dr. Ana Uribe Sandoval.

Universitair Docent