Brievenbusfirma’s in Nederland

Geld of je leven
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Recentelijk schoof Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, aan bij het NPO Radio 1-programma ‘Geld of je leven’. Hij ging daar onder andere in op hoe brievenbusfirma’s werken, en wie daar gebruik van maken.

Een brievenbusfirma is een bedrijf dat wordt opgericht in een land met soepele belastingwetten, die vaak slechts bestaat uit een leegstaand kantoorpand. Alhoewel door aangescherpte regelgeving het aantal brievenbusfirma’s in Nederland vermindert, blijven veel van dit soort bedrijven hier gevestigd.

Er bestaan verschillende redenen voor het opzetten van brievenbusfirma’s. Hoewel het nooit met zekerheid te zeggen is, is de primaire reden het ontwijken van belasting, aldus Kavelaars. Enkele jaren geleden zijn de regels voor brievenbusfirma’s aangescherpt, zodat zij bepaalde voordelen die ‘echte’ bedrijven wel hebben, niet meer genieten. Hoewel het nog wel even duurt voordat we de echte effecten hiervan zien, valt wel al op dat bijvoorbeeld royaltystromen zijn verminderd, en daarmee ook de brievenbusfirma’s.

U kunt de volledige uitzending van Geld of je leven, 30 januari 2024, hier beluisteren.