Carola Schouten: "Ik word een harde zakenvrouw, dacht ik"

Als minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zet Carola Schouten (1977) zich dag in dag uit in voor boeren, tuinders en vissers in ons land. Gevormd werd zij, zo stelt ze, jaren geleden tijdens haar studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. ”Het was de mooiste tijd van mijn leven.”

De ouders van Carola Schouten hadden een boerderij in Giessen. Nadat vader jong overleed, hielpen de kinderen hun moeder waar ze maar konden. Schouten: “Ik vond niet zozeer de boerderij, maar de processen eromheen heel interessant: wat gebeurt er in het bedrijf, waar speel je op in, hoe maak je keuzes … Mijn moeder en ik spraken veel over die kwesties en ik leerde snel: daar wil ik me verder in ontwikkelen.” Dat leidde in 1995 - Schouten was zeventien jaar oud - tot een studie bedrijfskunde. Nog even twijfelde de van origine Brabantse tussen Groningen en Rotterdam, maar ze koos uiteindelijk voor de ‘nuchtere’ havenstad, een internationale stad met allure.

Dit is een interview uit ea. magazine. Klik hier voor het volledige verhaal.

NAAM: Carola Schouten

STUDIE: Bedrijfskunde, Erasmus Universiteit

FUNCTIE: Vicepremier en minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit in kabinet Rutte III