Collectief bruisen: een ADE ritueel

ESHCC-cultuursocioloog Julian Schaap te gast bij De Nacht van… NTR Wetenschap

Afgelopen weekend stond in het teken van het Amsterdam Dance Event, van over de hele wereld en het land kwamen mensen naar Amsterdam om van elektronische muziek en bijpassende sferen te genieten. De Nacht van… NTR Wetenschap nodigde Julian Schaap (ESHCC) uit om de wetenschap achter ADE te onthullen. Hierin besprak Julian wat urenlang dansen met elkaar op repetitieve beats aantrekkelijk maakt.

Julian is cultuursocioloog en doet wetenschappelijk onderzoek naar de sociologie achter muziek. Dus geen onderzoek naar muziek zelf, maar juist naar wat muziek doet met mensen en andersom: wat mensen doen met muziek, deze keer stond ADE centraal. Tijdens het radio-interview legde Julian uit hoe raves en grote events rondom elektronische muziek steeds populairder worden. Julian omschrijft hoe dit komt door het gevoel dat men krijgt bij evenementen zoals ADE. Het gaat hier om een gevoel van het nachtleven, mensen ontmoeten en voor velen ook het ontsnappen aan het dagelijks leven.

Het ontsnappen aan het dagelijks leven wordt bijvoorbeeld opgewekt door de immersieve beleving van evenementen zoals ADE, hier staat niet alleen de muziek centraal, maar ook de beleving van beeld, kleur, licht en geluid. Deze combinatie zorgt voor een soort ritueel aspect waarin mensen gaan synchroniseren.

“Door beatsynchronisatie weten we hoe de hartslagen van mensen beginnen te synchroniseren, zelfs hoe mensen ademen. Als dit succesvol is, kan iets voorkomen dat we collectief bruisen noemen: het moment individuen zichzelf eigenlijk vergeten en in ecstase opgaan in de groep en de muziek.”

Onderzoeker

In het interview bespreken Julian en de presentator de psychologische effecten van dit collectief bruisen, zowel als het gebruik van drugs op de verschillende raves en zo ook tijdens ADE. Nieuwsgierig? Luister het hele interview hier.