De effecten van thuiswerken

Erasmus School of Economics

Jan van Ours is hoogleraar toegepaste economie, met een focus op arbeid, gezondheid en welzijn, aan Erasmus School of Economics. Bij radio Rijnmond deed hij een boekje open over de effecten van thuiswerken.

Of thuiswerken een blijvertje is, vindt de econoom moeilijk te zeggen. Niemand weet hoe de crisis zich gaat ontwikkelen, maar hij denkt dat het voor de hand ligt dat we het thuiswerken in de nabije toekomst steeds vaker gaan zien. Voor veel banen blijkt het ook goed te doen om de arbeidsproductiviteit op afstand in de gaten te houden. Bijvoorbeeld door te kijken naar de klantcontacten, het aantal opgenomen colleges of de gemaakte producten. Het is dan niet altijd nodig voor een werkgever om bovenop dit proces te zitten.

Creatieve oplossingen

Volgens van Ours wordt onder druk alles vloeibaar, waardoor we met elkaar ook een stuk creatiever worden. We bedenken oplossingen voor zaken waarvan men zich niet bewust was dat er een oplossing nodig was. Zo wisten we in het onderwijs wel dat er veel online kon, alleen het daadwerkelijk doen was nooit een vereiste. Door de crisis zien we nu waartoe we in staat zijn, stelt van Ours.

Positieve en negatieve gevolgen

Het thuiswerken heeft positieve en negatieve kanten. Er hoeft minder te worden gereisd en vergaderingen lijken effectiever. Volgens van Ours zegt men alleen iets als er echt iets te melden is. Praten om het praten, komt veel minder voor. Op de lange termijn is het echter nadelig collega’s niet fysiek te kunnen zien. In sectoren waar ideeën worden gegenereerd en creatieve oplossingen worden bedacht, wil je iemand kunnen aankijken en is interactie van belang, stelt van Ours. In een fysieke vergadering kun je sneller schakelen, terwijl online lichaamshouding en gezichtsuitdrukking grotendeels wegvallen.

Balans

Dan is er nog de balans tussen werken en vrije tijd. De hele dagen thuis worden monotoon en zelf discipline is vereist. Het is verleidelijk langere dagen bezig te zijn met werk als je alles zelf in kunt delen. Jan van Ours werkt nu zelf ook vanuit huis en hem bevalt het uitstekend. Hij benadrukt hierbij dat dit gegeven de omstandigheden is. Volgens hem is het moeilijk in te schatten hoe het thuiswerken zonder de dwang gaat zijn.

Jan van Ours Radio Rijnmond

Beluister het gehele item van Radio Rijnmond hier boven, 27 april 2020.