De Europese Centrale Bank en de dreigende recessie

Telegraaf
Casper de Vries
Erasmus School of Economics

Door de oorlog in Oekraïne weet de Europese Centrale Bank niet goed wat te doen. Een versnelling van de verkrapping van het monetaire beleid, waarop zij tot enkele weken geleden heeft aangedrongen, zou de paniek op de toch al nerveuze financiële markten doen toenemen. Niets doen is echter ook geen optie, want de inflatie blijft alsmaar stijgen. Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, bespreekt deze uitdagingen in een interview met de Telegraaf (9 maart 2022).

Recessie

De Vries is ervan overtuigd dat de eurozone een recessie tegemoet gaat. De oorlog in Oekraïne zorgt voor veel onrust en hogere energieprijzen. Dit treft Europa meer dan Noord-Amerika, omdat Europa meer energie importeert dan Noord-Amerikaanse landen.

Stagflatie

Voor de oorlog vreesden economen voor een loon-prijsspiraal en een oververhitte economie. Nu wordt echter gevreesd voor stagflatie: een stagnerende economie met stijgende inflatie. De hoogleraar stelt dat alleen de overheid in staat is stagflatie aan te pakken, en niet de Centrale Bank. De overheid zou gebruik moeten maken van haar budgettaire bevoegdheden. Als zij bijvoorbeeld de zwaarst getroffen groepen in de samenleving willen compenseren, moet zij de belastingdruk voor de minst getroffen groep verhogen, en met de extra belastinginkomsten de zwaarst getroffen groepen compenseren.

De Europese Centrale Bank

Deze dreigende stagflatie betekent echter niet dat de Europese Centrale Bank haar obligatie-opkoopprogramma's versneld moet beëindigen. De Vries stelt dat een snellere beëindiging van deze programma's zal leiden tot een rentestijging voor landen in de eurozone, wat slecht is voor de economie. De reden hiervoor is dat landen in de eurozone hoge staatsschulden hebben, vooral in de zuidelijke landen. Bovendien zal het stopzetten van die programma’s voor nog meer paniek zorgen op de toch al nerveuze financiële markten.

Meer staatsobligaties kopen is ook onverstandig. De rente staat al op het historisch lage niveau van   -0,5%. Een verhoging van de uitgaven aan staatsobligaties zal de wisselkoers van de euro dus nog verder verslechteren. Waardoor de import van energie nog duurder zal worden voor de eurozone.

Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie

Voor het volledige artikel van de Telegraaf, 9 maart 2022, klik hier.