De financiële positie van Belgische voetbalclubs

Thomas Peeters

Thomas Peeters, sporteconoom aan Erasmus School of Economics, werd geïnterviewd door Sporza (16 januari 2023), om zijn licht te laten schijnen op de financiële positie van Belgische voetbalclubs.

Club Brugge en Royal Antwerp FC

Peeters merkt op dat de financiële positie van Club Brugge veruit de beste is van de hele Belgische voetbalcompetitie. Vooral dankzij hun succesvolle Champions League-campagne. Royal Antwerp is voor Peeters een club om in het oog te houden. Hun inkomsten zijn de laatste jaren gestaag toegenomen en dit lijkt niet te stoppen.

Standaard Luik

Het valt Peeters op dat de financiële positie van de verschillende clubs verschilt. Standard Luik lijkt er het slechtst aan toe, met een schuld van 50 miljoen euro en een negatief eigen vermogen. Peeters vindt dit vooral zorgwekkend gezien de lage inkomsten van Standard Luik. Voornamelijk gedreven door het relatief onmoderne stadion van Standard Luik. Wel merkt Peeters op dat de commerciële waarde van de club nog steeds groot is. Standard Luik heeft veel fans en speelt voor een grote stad.

KV Mechelen

KV Mechelen verschilt van Standard Luik, in die zin dat KV Mechelen een middenmoter is. De sporteconoom merkt echter op dat hun financiële positie zeer goed is. Vooral dankzij hun stadion dat elke thuiswedstrijd vol zit. Peeters schat in dat dit een algemene trend is. In de Belgische voetbalcompetitie is het haalbaar om een middenmoter te zijn en duurzame financiën te hebben.

Controle over de financiën

Peeters eindigt de podcast met een laatste advies: "Om je financiën onder controle te houden, moet je je loonkosten onder controle houden." Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker gezien de druk die fans op clubs uitoefenen om elke cent uit te knijpen omwille van het voetbalsucces.

Meet Thomas Peeters

Meet professor Thomas Peeters

Universitair Hoofddocent

Voor het hele item van Sporza, 16 januari 2023, klik hier.