De invloed van hoge temperaturen op productiviteit

CEPR
Erasmus School of Economics

Samen met Matteo Picchio onderzocht Jan van Ours, hoogleraar toegepaste economie aan Erasmus School of Economics, de effecten van hoge temperaturen op productiviteit. Hun onderzoek is uitgevoerd aan de hand van een casestudy van professioneel tennis.

Lange tijd speelden weersomstandigheden geen grote rol in economisch onderzoek. Recentelijk zijn de effecten van temperatuur op gedrag echter langs verschillende dimensies bestudeerd. Een voorbeeld is het recente artikel van Van Ours en Picchio, waarin ze bestuderen hoe hoge temperaturen de prestaties van mannelijke professionele tennissers beïnvloeden.

Door gebruik te maken van tijdreeksinformatie concludeerden Van Ours en Picchio meerdere interessante effecten van (hoge) temperaturen. Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat hoge temperaturen een negatief effect hebben op de prestaties. Dat effect is groter voor oudere en minder vaardige spelers. Bovendien is het effect groter als er meer op het spel staat.

Als hoge temperaturen langere tijd aanhouden, passen spelers zich uiteindelijk aan de omstandigheden aan en neemt het effect op de prestaties af. ‘Tot slot vonden we bewijs van aanpassing: wanneer de temperaturen gedurende een langere periode hoog zijn, zijn de negatieve prestatie-effecten kleiner dan op de korte termijn', leggen de onderzoekers uit.

U kunt het volledige artikel van CEPR, 7 oktober 2023, hier lezen.