De oorlog in Oekraïne laat de voetbalwereld niet onaangeraakt

VRT Radio, Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad
Thomas Peeters
Erasmus School of Economics

De finale van de Champions League wordt verplaatst van Sint-Petersburg naar Parijs en voetbalclub Chelsea wordt platgelegd: een paar voorbeelden van gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Thomas Peeters, sporteconoom aan Erasmus School of Economics, biedt meer inzicht in de situatie rondom Chelsea.

Omdat de huidige eigenaar van Chelsea, Roman Abramovich, banden heeft met Poetin, ontstond de angst dat Chelsea hier negatieve gevolgen van kon ondervinden. Om deze reden heeft Abramovich wereldkundig gemaakt dat hij de club wil verkopen: tot half maart heeft men de gelegenheid om een bod uit te brengen. Peeters was verrast toen hij hiervan hoorde: ‘Als je me twee weken geleden had gezegd dat Roman Abramovitsj Chelsea zou verkopen, dan had ik je niet geloofd. Het is een enorme verrassing op dat vlak, al is zijn zet misschien iets minder groot na de gebeurtenissen die elkaar nu zo snel opvolgen’.

Financiële situatie van de club

De financiën van Chelsea zien er rooskleurig uit, zo betoogt ook Peeters: ‘Van een omzet van 150 à 200 miljoen euro is Chelsea naar een omzet van ruim een half miljard gegaan op jaarbasis. De club is dus zeker meer waard dan bij de aankoop’. Echter, de harde cijfers zijn niet de enige determinant van de uiteindelijke verkoopprijs van Chelsea. Aan de ene kant kan de relatief korte termijn waarop Abramovich de club wil verkopen een negatief effect hebben op de prijs. Aan de andere kant is de voetbalsector een sector die een sterke groei kent: de sector neemt jaarlijks met wel 15 tot 20 procent toe en de Premier League kent ook nog eens een bijzondere positie als zeer lucratieve divisie waar het sportieve niveau zeer hoog ligt. Peeters: ‘Dan wordt er altijd meer geboden. De andere reden is dat mensen voetbalclubs niet per se kopen omdat ze er iets aan willen verdienen. Een jacht rendeert ook niet, hè’.

Lening

Eén getal valt in het bijzonder op in de boeken van Chelsea: Abramovich heeft 1,8 miljard euro geleend aan Chelsea en die dient nog terugbetaald te worden. Echter, volgens de Rus hoeft dit niet. Volgens Peeters is het zinvol om te weten op welke wijze Abramovich hiermee om wil gaan: ‘De vraag is alleen of hij ze niet opeist of ook effectief kwijtscheldt. Het kan ook dat de lening op de balans blijft staan zonder terugbetalingsplan. Als ik hem was, zou ik ze niet kwijtschelden, want hij weet op dit moment nog niet welke sancties hem nog te wachten staan’. Het is dus nog maar de vraag of deze lening niet uiteindelijk alsnog opgeëist wordt, wat een financieel risico inhoudt voor potentiële kopers.

Onderzoeker

U kunt het volledige artikel van Het Nieuwsblad, 4 maart 2022, hierboven downloaden.

U kunt het volledige artikel van Sporza, 2 maart 2022, hier lezen.

U kunt de uitzending van Het Laatste Nieuws, 27 februari 2022, hier beluisteren.