De winnaar van de Erasmus Thesis Awards is: Sven Tellemanns

Overzicht Campus Woudestein en de skyline van Rotterdam.
The winner and nominees of the Erasmus Thesis Awards 2023

Sven Tellemanns, pas-afgestudeerd aan de Master Business Information Management van de Rotterdam School of Management, Erasmus University nam de prijs van 1000 euro mee naar huis. Zijn model voor het voorspellen van de aandelenmarkt maakte indruk op de jury en het publiek de diepgang, vernieuwing en creativiteit. Sven koos voor een nieuwe aanpak op basis van het coderen van beursgegevens over 10 jaar in 1,41 miljoen multichannel beelden, waardoor nieuwe modelarchitecturen in het financiële domein kunnen worden gebruikt.

Vier recent afgestudeerden van Erasmus Universiteit, genomineerd door hun masterprogramma's, kregen de kans om hun onderzoek en vooral de toepasbaarheid van hun bevindingen te presenteren aan een jury van data- en AI-deskundigen uit het bedrijfsleven, de bredere academische gemeenschap en aan andere studenten.

De andere genomineerden waren: Rowan Doesburg, pas afgestudeerd in Data Science and Marketing Analytics aan Erasmus School of Economics; Stan Hennekes, pas afgestudeerd in Econometrie aan Erasmus School of Economics; en Mathijs Barendse, pas afgestudeerd in Business Analytics and Management aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University. Zij wonnen reeds de selecties binnen hun eigen masterprogramma's.

Hun onderzoek richtte zich op actuele onderwerpen als klantaanbevelingen met behulp van neurale netwerken in de retail en het opsporen van anomalieën in forensische data via machine learning. De effectiviteit, toepasbaarheid, maar vooral ook de ethische aspecten werden grondig besproken.

Uiteraard keek de jury naar de diepgang van de analyse en de toepassing van data science methoden, maar de pitch en het zakelijk potentieel en/of de maatschappelijke impact waren minstens zo belangrijk. Daarnaast was een belangrijk onderdeel van de wedstrijd het beantwoorden van de publieksvragen van de diverse data- en AI-gerelateerde onderzoekers en studenten.

Over de Erasmus Thesis Awards

Het doel van de Erasmus Thesis Awards is het vieren van talent in data en Artificial Intelligence (AI) aan Erasmus Universiteit Rotterdam, en het samenbrengen van data en AI-onderzoekers en praktijkmensen. Daarnaast is het doel om jong talent voor te bereiden op een carrière waarin data en AI zeker een rol zullen spelen. En hoe deze op een doordachte, effectieve, maar ook ethische manier kunnen worden toegepast.

De Erasmus Thesis Awards worden mogelijk gemaakt door het Erasmus Centre for Data Analytics, Maeur en de academische en studentengemeenschap rondom data en AI aan Erasmus Universiteit Rotterdam.

Sven's scriptiebegeleiders waren: dr. Philipp Cornelius en dr. Tayfun Kucukyilmaz van Rotterdam School of Management, Erasmus University.