Dilemma Game App wint Europese Prijs

Dilemma Game App wint prijs van Council of Europe
Council of Europe/Candice Imbert

De Dilemma Game App van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) heeft van de Council of Europe een prijs gewonnen als Best Practice voor het promoten van wetenschappelijke integriteit. Jarenlang is de Dilemma Game gespeeld als kaartenspel en in 2020 is het spel gedigitaliseerd. Daarmee is succesvol een groter publiek buiten de EUR bereikt: de app is al meer dan 10.000 keer gedownload in allerlei landen.

“We weten dat de app gebruikt wordt door mensen in allerlei landen, van Wales tot Japan”, vertelt Mathieu van Kooten, beleidsmedewerker bij Academische Zaken en destijds coördinator van de ontwikkeling van de app. “En de reacties zijn heel positief. De app wordt veelvuldig ingezet voor cursussen over integriteit, met name met PhD-kandidaten, en voor bijeenkomsten van teams of afdelingen die dilemma’s willen bespreken.”

Nu is er dus de prijs vanuit de Council of Europe (CoE), een pan-Europese mensenrechtenorganisatie, uit 46 inzendingen vanuit 23 landen. Van Kooten en zijn collega Nick den Hollander hebben op 7 december de Dilemma Game App gepresenteerd voor de CoE in Straatsburg en namen de prijs vervolgens in ontvangst. De jury was enthousiast en lovend. Van Kooten: "Wat ze vooral bijzonder vinden is dat het een open gedeelde resource is, en dat het wordt gebruikt in allerlei landen door verschillende organisaties." De app is in-house ontwikkeld door een IT-team van de EUR.

Mathieu van Kooten presenteert de Dilemma Game App
Council of Europe/Candice Imbert

Moreel kompas ontwikkelen

De Dilemma Game confronteert onderzoekers met lastige dilemma’s en helpt hen zo om hun ‘morele kompas’ verder te ontwikkelen. Denk aan vraagstukken als: mag ik specifieke observaties weglaten uit mijn onderzoek? Of: ga ik ermee akkoord dat mijn collega coauteur wordt van een publicatie waar ze weinig aan heeft toegevoegd? Het spel kan individueel gespeeld worden of in groepsverband. De deelnemers maken per dilemma een eigen keuze en zien de stemmen vervolgens op het scherm verschijnen.

Anoniem en gestructureerd

“Een voordeel van de app is dat de deelnemers anoniem kunnen kiezen en de discussie gestructureerd verloopt”, legt Muel Kaptein uit. Als hoogleraar Business Ethics and Integrity Management aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University, was hij de initiatiefnemer tot de ontwikkeling van de app. “Bovendien krijgt de groep na het doorlopen van de geselecteerde dilemma’s allerlei leerzame statistische informatie over de groepsdynamiek en patronen in de antwoorden, waarvan de groep kan leren. En elke maand komt er een nieuw dilemma beschikbaar in de app. Hierdoor worden gebruikers steeds weer herinnerd aan het belang van integriteit en wordt de aandacht aan integriteit gespreid over de tijd.” Daarnaast kunnen gebruikers zelf dilemma’s aandragen waardoor de nieuwe dilemma’s ook altijd actueel zijn.

Integriteit moet je organiseren

Dat aandacht voor integriteit in de academische wereld essentieel is, staat buiten kijf: “Integriteit is een kernwaarde van universiteiten. Zonder integriteit geen wetenschap en onderwijs”, aldus Kaptein. “Integriteit is echter niet vanzelfsprekend en je moet het als universiteit organiseren. Daarvoor heb je allerlei beleid, procedures en regels. Maar het belangrijkste is een cultuur van integriteit waar personeel en studenten zich bewust zijn van wat integriteit inhoudt, en daarvoor willen en kunnen gaan.”

Integriteit vraagt om reflectie en een open cultuur

“Ik ben er als rector, maar ook als ethicus, ontzettend trots op dat de EUR de Dilemma Game App in huis heeft!”, reageert Annelien Bredenoord, rector magnificus van Erasmus Universiteit Rotterdam. “Integriteit is lang niet altijd zwart/wit, maar vraagt reflectie en een open cultuur. Het is cruciaal voor het goed uitvoeren van wetenschap. Daarom is de game niet alleen belangrijk voor de EUR, maar voor alle wetenschappers die op deze manier aan de slag kunnen met integriteit. Mijn felicitaties aan de makers.”

Nieuwe integriteitscode EUR

Onlangs is er ook een nieuwe integriteitscode ontwikkeld voor staf, zowel wetenschappelijk als ondersteunend, én studenten van Erasmus Universiteit Rotterdam. Dit document bevat geen kant-en-klare ‘regels’, maar beschrijft de belangrijkste normen en waarden van de Erasmiaanse community: waar staan we voor, en hoe gaan we met elkaar om? Niet alleen in verhouding tot elkaar, maar ook de gehele academische wereld en de samenleving. Ook geeft de code een overzicht van de belangrijkste integriteitsbepalingen zodat je weet waar je terecht kunt als je ergens tegenaan loopt.
Meer informatie hierover en de nieuwe code zelf vind je hier..

Over de Dilemma Game App

Thumbnail for dilemma game app

Dilemma Game App