Duizenden ontslagen in de technische sector

Patrick Verwijmeren, Pofessor of Corporate Fince at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Tijdens de pandemie groeide de technische sector enorm door de lage rente en de toegenomen vraag naar software en digitale apparaten. De goede jaren voor de tech-sector lijken echter voorbij, met duizenden ontslagen in de sector. Patrick Verwijmeren, hoogleraar Corporate Finance aan Erasmus School of Economics, legt in De Volkskrant (27 januari 2023) uit wat er aan de hand is.

De hoogleraar legt uit dat de meeste techbedrijven in de Verenigde Staten gevestigd zijn. En in de Verenigde Staten hebben de aandeelhouders het voor het zeggen. Nu de aandelenkoers sterk is gedaald door de hogere rente en de toegenomen regelgeving, eisen de aandeelhouders bezuinigingen. Toch verwacht hij geen massaontslagen, omdat dit te veel negatieve publiciteit zal opleveren. Wat Verwijmeren wel opmerkt, is dat de techbedrijven het huidige momentum van algemene ontslagen in alle sectoren aangrijpen om hun werknemers te ontslaan, om zo de ontslagen te wijten aan een algemene trend in de markt.

Innovatie vertraagd?

De hogere prijs van geld leidt tot hardere oordelen van aandeelhouders. Daarom zijn de investeringen in onderzoek en ontwikkeling gedaald. Toch verwacht de hoogleraar niet dat de innovatie drastisch zal afnemen. Hij merkt op dat er nog steeds grote investeringen worden gedaan. Zo kondigde Microsoft onlangs aan de samenwerking met OpenAI uit te breiden, wat miljardeninvesteringen vergt. Verwijmeren ziet dit als een algemene trend. In de ontwikkelingsfase van de techsector stond winstgevendheid niet voorop, groei wel. Nu zullen aandeelhouders steeds meer eisen dat investeringen leiden tot winstgevendheid.

Ontslagen in Nederland

Verwijmeren merkt op dat het in Nederland moeilijker is om werknemers te ontslaan vanwege relatief strenge arbeidsregelingen. Bovendien vallen de ontslagen vooral bij de onderzoeks- en ontwikkelingsafdelingen, die vaak in de Verenigde Staten zijn gevestigd. De economische onzekerheid zal echter ook in Nederland tot ontslagen leiden. Nu al zien we ontslagen bij spelers als Bol.com en Messagebird.

Voor het volledige item van De Volkskrant, 27 januari 2023, klik hier.