Econoom Anne Boring verwerft een NWO Open Competition SSH-M beurs

Image - Anne Boring

Econoom Anne Boring van Erasmus School of Economics heeft een NWO Open Competition SSH-M beurs binnengehaald. Met deze beurs van maximaal 400.000 euro kan Anne aan haar onderzoeksproject werken over diversiteit in leidinggevende functies.

In haar SSH-M-onderzoeksproject zal Anne Boring het eerste uitgebreide onderzoek uitvoeren naar de effectiviteit van beleid op het gebied van Diversity, Equity en Inclusion (DEI) in Nederland.  Dit DEI-beleid wordt steeds vaker geïmplementeerd om de diversiteit in leidinggevende posities te verbeteren, ondanks het gebrek aan solide bewijs van de effectiviteit van sommige van deze beleidsmaatregelen.

Het project zal mogelijke verbanden documenteren tussen diversiteit in leiderschap en het bestaan (of niet) van DEI-beleid binnen bedrijven. Bovendien zal het project de houding van zowel werknemers als bedrijven ten opzichte van DEI-beleid onderzoeken door middel van enquête-experimenten. Bevindingen zullen vervolgens worden gebruikt om over het ontwerp van optimaal DEI-beleid te informeren. Ook zal de effectiviteit verder worden getest door veldexperimenten uit te voeren binnen organisaties.

Patrick Groenen, decaan van Erasmus School of Economics, feliciteert Anne Boring: ‘Het toegekende project is zeer actueel en impactvol. Ik ben blij dat Anne in staat wordt gesteld om deze sterke onderzoekslijn voort te zetten. Ik ben benieuwd naar de bevindingen van dit project.

Over de NWO Open Competition SSH-M-beurs

In 2022 lanceerde NWO een herzien format voor de NWO Open Competition SSH-M dat specifiek bedoeld is voor vrije, nieuwsgierigheidsgedreven onderzoeksprojecten met een primaire maatschappelijke en/of geesteswetenschappelijke onderzoeksvraag, gericht op excellent disciplinair, interdisciplinair en multidisciplinair onderzoek.

Over Anne Boring en haar onderzoek

Sinds 2017 is universitair docent Anne Boring werkzaam bij de capaciteitsgroep Algemene Economie van Erasmus School of Economics. Ze is hoofd van de Woman in Business Chair bij Science Po, Parijs (LIEPP & PRESAGE), en research fellow bij het Tinbergen Instituut.

In 2021 werd Anne aangesteld als Research Fellow bij het Women and Public Policy Program van de Harvard Kennedy School, Cambridge, Massachusetts, Verenigde Staten.

In 2022 ontving Anne Boring, op aanbeveling van het Franse Ministerie van Hoger Onderwijs en Onderzoek en bij decreet van de president van de Franse Republiek, de hoogste Franse burgerlijke eer met een benoeming tot Chevalier de l'Ordre National du Mérite.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations van Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.