Een bankrun kent alleen verliezers

NRC Handelsblad

Johan de Jong, postdoc bij de afdeling toegepaste economie van Erasmus School of Economics, gaat in op de instabiele periode waarin de bankenwereld zich verkeert. De Jong werkt op het gebied van gedragseconomie, experimentele economie en behavioral finance. Binnenkort hoopt hij aan de Universiteit van Amsterdam te promoveren op onderzoek naar bankruns.

Na de val van de Amerikaanse bank Silicon Valley Bank (SVB), is het onrustig in de bankenwereld. Net als na de kredietcrisis ontvangen banken grote hoeveelheden steun van overheden en toezichthouders. Een voorbeeld hiervan is dat het geld van rekeninghouders bij SVB gegarandeerd wordt. Het zou echter beter zijn om te voorkomen dat bankruns plaatsvinden, aldus De Jong. Een overheid of centrale bank kan bijvoorbeeld extra geld lenen aan een bank die in de problemen dreigt te komen, zodat een eventuele bankrun wordt afgewend.

‘De sleutel tot het voorkomen van een bankrun is om rekeninghouders te ontzien als een bank in de problemen komt. Dat dat iets kost op het moment dat een bank failliet gaat en dat daar strengere regels bij horen, is iets waar we aan zullen moeten wennen’, sluit De Jong af.

U kunt het volledige artikel van NRC Handelsblad, 1 april 2023, hierboven downloaden.