Een btw-tarief van 0%? Leuk voor consumenten, maar niet effectief

Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Een jaar lang een btw-tarief van 0%. Dat is wat de PVV wil om de economische crisis als gevolg van het coronavirus op te lossen. Het zou tot meer bestedingen leiden onder consumenten en ook nog voordelig zijn voor bedrijven. Peter Kavelaars, hoogleraar Fiscale Economie aan Erasmus School of Economics, legt uit waarom dit plan toch niet zo effectief is als dat je zou denken.

Niet logisch

‘Het is heel leuk voor de consument maar het punt is dat de consument eigenlijk alleen maar spaart momenteel. Het spaaroverschot is nog nooit zo hoog geweest’, zegt Kavelaars. ‘Dan is het niet heel erg logisch om daar meer ruimte te creëren. Het probleem ligt eigenlijk bij de ondernemers waarvan je de lasten moet verlichten en daar is de btw nou juist niet typisch het instrument voor.’

Lasten verlagen voor werkgevers en ondernemers

Duitsland heeft, in tegenstelling tot Nederland, zowel het hoge als het lage btw-tarief aangepast. Toch denkt Kavelaars dat dit niet heel erg effectief is om de economische crisis op te lossen. ‘Er zijn hier veel gerichtere maatregelen voor mogelijk, en dat is met name om te kijken of je de lasten voor werkgevers en ondernemers structureel kunt verlagen.’ Volgens Kavelaars moeten we de lasten op de lonen, de werkgeverslasten, verlagen. ‘Dan gaan de loonkosten direct omlaag en dat geeft lucht voor bedrijven.’

Ongerichte maatregel 

Een ander nadeel van het verlagen van het btw-tarief is dat sterke bedrijven de verlaging zouden kunnen weigeren door te berekenen naar de consument. In dit geval zouden deze bedrijven dan het geld in eigen zak kunnen steken, wat betekent dat het een hele ongerichte maatregel zou zijn. Bovendien zijn het juist de eerste levensbehoeften die al in het laagste btw-tarief zitten, benadrukt Kavelaars. 'En we weten allemaal dat de levensmiddelenbranche het momenteel perfect doet, met omzetten die skyhigh gaan’, zegt Kavelaars. Hooguit kan het de moeite waard zijn om consumenten te stimuleren op reis en naar het café te gaan. 'En dat lukt hiermee natuurlijk niet.'

Professor
Meer informatie

Het volledige item van BNR Nieuwsradio, 31 augustus 2020, kunt u hier vinden. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen