Een duik in de gedragswetenschappen: Kindercollege met hoogleraar Semiha Denktaş

Prof Semiha Denktas tells primary school kids about nudging

Op 30 november bracht groep 7 van basisschool IBS Risala een bezoek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) voor een college rondom het thema nudging. Dit college voor kinderen werd gegeven door Semiha Denktaş, hoogleraar gedragswetenschappen en Chief Diversity Officer van de EUR.

Denktaş benadrukt het belang van zulke colleges: '’Deze colleges voor kinderen zijn heel belangrijk. Ik vind het goed dat basisschoolleerlingen op deze manier al op jonge leeftijd in aanraking komen met een universiteit. Vaak is het hun eerste kennismaking. En ze maken niet alleen kennis met de universiteit, maar ook met wetenschap en met het doen van onderzoek. Hopelijk weten wij leerlingen op deze manier te enthousiasmeren over studeren en werken op een universiteit."

College geven doet Denktaş normaliter aan volwassen studenten, dus voor het college heeft zij goed moeten nadenken over de woorden die zij wilde gebruiken om het onderwerp nudging begrijpelijk te maken voor de leerlingen van groep 7. Dit was een succes want de leerlingen waren erg enthousiast over het onderwerp en deden actief mee aan de experimenten. Aan het eind van het college kregen de leerlingen de kans om een aantal vragen te stellen aan de professor.

Denktaş: ’'De leukste vraag van de dag was de vraag voor welke voetbalclub in Turkije ik ben: Beşiktaş natuurlijk!'." Na afloop van de vragenronde vroeg Denktaş de groep leerlingen of zij zelf ook interesse hebben om ooit onderzoeker te worden. Meer dan de helft van de vingers schoten de lucht in. Als advies voor deze jonge onderzoekers in spe geeft Denktaş: "Blijf vooral heel nieuwsgierig!". Het college heeft de kinderen niet alleen nieuwe kennis over nudging gebracht, maar ook een vleugje inspiratie over studeren en onderzoek doen. Hopelijk zien wij deze grote denkers in de toekomst terug op de Erasmus Universiteit Rotterdam!

Meer weten? Mail ons op ideacenter@eur.nl