Een gedeelde erfenis, een gezamenlijke verbintenis

Op 1 juli 2021 is het 158 jaar geleden dat de slavernij in het hele Koninkrijk der Nederlanden werd afgeschaft. In Nederland en zijn voormalige koloniën wordt deze gebeurtenis in de volksmond herdacht als 'Keti Koti'. Op 30 juni wordt vanuit onze universiteit een krans gelegd op de Lloydkade ter ere van de vrijheid.

Deze gebeurtenis heeft een bijzondere weerklank voor EUR als instelling, gezien onze unieke relatie met onze stad; een relatie die in belangrijke mate bijdraagt aan onze unieke waarden en academische gemeenschap. Onze Erasmiaanse waarden worden ontegenzeggelijk beïnvloed door de plek van Rotterdam als diverse, ondernemende wereldstad. Om die reden is Keti Koti een viering, van een erfenis van vrijheid, diversiteit en openheid, die ons allen wordt geboden.

Op 30 juni zal vanuit onze universiteit samen met andere instellingen en stadsbestuurders op de Lloydkade kransen leggen ter ere van vrijheid en menselijke waardigheid, om Keti Koti morgen te herdenken. Zowel bestuurslid Ellen van Schoten als Chief Diversity Officer, Semiha Denktaş, zullen hierbij aanwezig zijn. Deze kleine actie dient als een herinnering aan onze gedeelde erfenis en onze gezamenlijke inzet om discriminatie, haat en onderdrukking te overwinnen ten gunste van iedereen.

1 op de 8 Rotterdammers heeft voorouders die tot slaaf zijn gemaakt

Uit onderzoek is gebleken dat het eerste Nederlandse slavenschip een Rotterdamse connectie had en dat de koloniale handel met Nederlands-Indië in belangrijke mate heeft bijgedragen aan de groei van Rotterdam tot wereldhaven. Vandaag de dag heeft 1 op de 8 Rotterdammers voorouders die tot slaaf zijn gemaakt, en veel van deze mensen hebben het leven van mensen vandaag de dag beïnvloed.

Verbinding met ons verleden

EUR Outreach officer Peggy Wijntuin is de initiatiefneemster van het Slavernijmonument Rotterdam en van het onderzoek naar het slavernijverleden en koloniale verleden van Rotterdam. Haar overgrootmoeder Krotu Ma was een tot slaaf gemaakte vrouw in Suriname die de dag van de afschaffing, 1 juli 1863, meemaakte. Mevrouw Wijntuin wijst erop dat er ook nu nog veel mensen zijn, die overlevenden hebben gekend en met hen geleefd hebben: "Het is nog niet zo lang geleden. Ik ben pas de derde generatie die in vrijheid geboren is en de allereerste die daadwerkelijk de vrije keuze heeft gekregen om de richting op te gaan die ik wilde."

Deze persoonlijke verhalen over moeizaam verworven vrijheden staan naast de structurele effecten op onze samenleving. Onze erfenis van kolonialisme en racisme blijft deel uitmaken van de structurele ongelijkheden die nu nog bestaan, bijvoorbeeld in het onderwijs.

Deze gemeenschappelijke uitdagingen zijn precies de uitdagingen die we bij EUR elke dag proberen aan te pakken, bijvoorbeeld in ons programma: Onze Toekomst Verbinden.Voor mevrouw Wijntuin is dat een bron van trots. "Er is nog veel werk te doen, dus ik ben er trots op deel uit te maken van EUR's D&I-team dat zich sterk maakt voor gelijkheid, inclusie en rechtvaardigheid."