Een masterdiploma en een gouden plak

Marloes Keetels laat trots haar diploma en gouden medaille zien

Studeren naast een succesvolle topsportcarrière? Marloes Keetels (28) bewijst dat het kan: zij won deze zomer goud met het dameshockeyteam op de Olympische Spelen in Tokyo en rondde daarnaast haar studie Bedrijfskunde af bij Rotterdam School of Management (RSM). “Er zijn speciale studieadviseurs voor topsporters bij Erasmus Universiteit Rotterdam. Dat helpt enorm om je studie en topsport goed te combineren.”

Hoe kijk je terug op de Olympische Spelen?

“In 2016 verloren we de finale van de Olympische Spelen van Groot-Brittannië. Dit jaar wilden we echt winnen. De aanloop was wel veel zwaarder: door corona hadden we vijf jaar voorbereiding in plaats van vier jaar. Bovendien was het heel raar om een paar maanden op 1,5 meter afstand te trainen en in veel onzekerheid te leven. Maar nu is het gevoel wel extra euforisch na het pakken van goud in Tokyo!”

Je bent begeleid vanuit het EUR Topsportprogramma. Hoe was dat?

“Op mijn achttiende ben ik op een andere universiteit gestart met studeren. Dat werkte niet. Ik ging tegelijk studeren, op mezelf wonen en ik werd voor het eerst opgeroepen voor het Nederlands team. Achteraf was dat allemaal een beetje veel. Ik ben toen gestopt met studeren. Het jaar erna was ik scherper op de combinatie studeren en topsport. Bij een open dag van EUR werd ik gelijk gewezen op Erasmus Sport en het programma studeren & topsport. Dat was een hele geruststelling. Bij RSM was bovendien een speciale studieadviseur voor topsporters. Zij hebben me samen geholpen met dingen regelen. Van tentamens verzetten tot papers inhalen.”

"Bij een open dag van EUR werd ik gelijk gewezen op Erasmus Sport en het programma studeren & topsport. Dat was een hele geruststelling."

Lukt het goed om topsport en studeren te combineren?

“In de topsport heb je te maken met heel veel druk. Het is fijn om ook in een andere omgeving te kunnen zijn. Waar het niemand uitmaakt of je zondag slecht gespeeld hebt. Ik studeerde trouwens slechter in periodes dat ik niet hockeyde. Juist de combinatie bracht me voor allebei meer. Het is voor mijn zelfvertrouwen goed om het allebei te hebben. Ik heb hier mijn scriptie ook over geschreven: doordat je studeert en ook met andere studenten in aanraking komt, ontwikkel je naast je 'sport-ik' ook een andere identiteit. Naast de hockeyende Marloes was er dus ook een studerende Marloes. Daardoor was ik me al bewust wie ik naast hockey ben. Dat is beter voor je welzijn. Het voorkomt ook dat je na je sportcarrière ineens in een zwart gat valt, wat veel topsporters overkomt.”

Wat raad je jonge topsporters die willen studeren aan?

“Wees je ervan bewust waar je naar op zoek bent. Krijg je er energie van als je meerdere dingen moet combineren? Voel je je beter als je het druk hebt? Het is pittig. Ze helpen je bij de EUR mee met praktische zaken regelen waardoor het te combineren is, maar je moet het nog steeds zelf doen. Je moet discipline hebben om alles wat je gemist hebt door trainingen en toernooien in te halen. Voor mij werkte de combinatie heel goed.”

CV

Marloes Keetels (1993)

2011 opgeroepen voor het Nederlands team
2012 start studie Bachelor Bedrijfskunde RSM