Eerste online PhD verdediging bij Erasmus School of Economics

Zhaowen Qian verdedigde haar proefschrift online op donderdag 26 maart 2020 om 11:30u. Haar begeleiders zijn hoogleraar Mary Pieterse-Bloem van Erasmus School of Economics, hoogleraar Willem Verschoor van de VU Amsterdam en hoogleraar Remco Zwinkels van de VU Amsterdam.

In haar proefschrift 'Time-Varying Integration and Portfolio Choices in the European Capital Markets' stelt ze dat land specifieke factoren nog steeds een grotere rol spelen in de Europese kapitaalmarkten dan industriële factoren, met een aanzienlijke tijdsvariatie. Ze concludeert dat beide factoren moeten worden benut om betere portefeuille prestaties te bereiken.

Zhaowen is geboren in Zhejiang, China, en heeft een B.A. in Finance van Fudan University in China en een B.S. in International Business and Economics van de Universiteit van Groningen. Na haar bachelor verhuisde ze naar Rotterdam om een onderzoeksmaster in finance te volgen. Na haar cum-laude afstuderen ging ze verder als promovendus aan Erasmus School of Economics om onderzoek te doen naar financiële markten. Haar doctoraatsproject levert nieuw bewijs over financiële integratie en portefeuillebeheer in de vaste inkomensmarkt door het handmatig verzamelen van een unieke en uitgebreide dataset van Europese bedrijfsobligaties.

Het onderzoeksproject is uitgevoerd binnen het Erasmus Doctoraatsprogramma dat wordt georganiseerd door Erasmus Research Institute of Management (ERIM), het gezamenlijke onderzoeksinstituut van Rotterdamse School of Management en Erasmus School of Economics. Door de huidige coronavirus crisis probeert Erasmus School of Economics zoveel mogelijk online oplossingen aan te bieden voor onderwijs en onderzoeksactiviteiten.