Erasmus Universiteit Rotterdam leidt nieuwe Europese alliantie van universiteiten in post-industriële steden (UNIC)

Foto uit archief EUR, gemaakt op 5 februari 2020.

Samen met zeven andere universiteiten (uit Bilbao, Bochum, Cork, Istanbul, Luik, Oulu en Zagreb) richt de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) een Europese Universiteit voor Post-Industriële Steden op: UNIC. Daarvoor hebben de universiteiten gezamenlijk een bijdrage ontvangen van de Europese Unie voor 5 miljoen euro over een periode van 3 jaar. De universiteiten zelf dragen ook nog eens 1,25 miljoen euro bij.

Meer inclusiviteit in Europees hoger onderwijs

De partneruniversiteiten voelen zich met elkaar verbonden door hun gemeenschappelijke achtergrond. Het zijn universiteiten met een sterke oriëntatie op impact op de vaak zeer dynamische postindustriële steden waarin ze gevestigd zijn. Ook zijn het universiteiten met relatief veel non-traditionele studenten en medewerkers, zoals veel studenten die de eersten uit generaties van hun familie zijn om te gaan studeren, waaronder studenten met een migratie achtergrond.

Gezamenlijk kunnen de universiteiten een unieke bijdrage leveren aan beter en meer inclusief hoger onderwijs in Europa. Mede gebaseerd op samenwerking op het terrein van onderzoek, zal een Superdiversiteits Academie worden opgericht die de uitwisseling van kennis en ervaringen op het terrein van inclusief onderwijs gaat versterken.

“Met de start van UNIC kunnen we onze studenten een echte Europese leerervaring bieden. Door nieuwe projectmatige aanpakken kan UNIC een belangrijke bijdrage leveren om deze universiteiten meer inclusief te maken"

Rutger Engels

Rector magnificus

Nieuwe vormen van samenwerking en mobiliteit

Een van de doelen van UNIC is om mobiliteit van studenten en medewerkers tussen de universiteiten te bevorderen. Daarbij gaat het niet alleen om uitwisseling van studenten en nieuwe gezamenlijke programma’s, maar ook om een virtuele UNIC Campus waarbij interactieve technologieën kunnen worden gebruikt om samenwerking tussen bestaande programma’s te versterken.

Unic

Impact op post-industriële transities in steden

Tenslotte gaan de universiteiten niet alleen onderling een pact aan, maar ook met de 8 steden waarin ze gevestigd zijn. Middels onderwijs en onderzoek, zal UNIC een bijdrage leveren aan de vaak complexe transities die post-industriële steden doormaken. Daartoe zal onder meer een netwerk van CityLabs worden ontwikkeld, waarbij studenten, onderzoekers en de steden samenwerken op thema’s als economie, gezondheid, mobiliteit en diversiteit.

“De afgelopen maanden hebben we veel ervaring opgedaan met hoe we op afstand samen onderwijs kunnen verzorgen; het voorstel is daar goed op voorgesorteerd. We willen voor studenten een unieke Europese studie-ervaring mogelijk maken"

Prof.dr. Peter Scholten

Coördinator van UNIC

Samen met studenten

UNIC is ontwikkeld samen met studenten van de verschillende universiteiten. De studenten zijn in belangrijke mate de inspiratiebron van de activiteiten die UNIC gaat ontplooien. Namens EUR, werkten Imane Wijsman en Teun van den Akker mee aan de ontwikkeling van de nieuwe Europese Universiteit. “UNIC geeft ons de mogelijkheid om samen te werken met studenten uit heel Europa en van elkaar te leren. Dit helpt ons als UNIC studenten om klaar te zijn voor de vaak ingewikkelde maatschappelijke onderwerpen waar we voor staan, zoals inclusiviteit”, aldus Imane en Teun.

UNIC zal in oktober dit jaar al van start gaan, en waar mogelijk vanaf studiejaar 2021-2022 geïmplementeerd worden in bestaande studieprogramma’s.

Universiteiten verenigd in UNIC:

• University of Deusto, Bilbao, Spanje
  • Rurh University Bochum, Bochum, Duitsland