Erasmus Universiteit Rotterdam verkozen tot meest inclusieve werkgever

De universiteit is vandaag verkozen tot meest inclusieve werkgever van 2021. De prijs werd vandaag uitgereikt op NPO Radio 1 bij de Spraakmakers. Judith Wiskie, verantwoordelijk beleidsadviseur vanuit HR, nam de prijs daar live in ontvangst: “Dit is een geweldige erkenning van onze inzet en dit gaan we zeker voortzetten. Ik wil de prijs opdragen aan alle leidinggevenden en in het bijzonder aan de collega’s met een arbeidsbeperking die deze stap hebben durven zetten."

De ‘De Bart’ voor ‘meest inclusieve werkgever’ is vernoemd naar Bart de Bart die door zijn eigen ervaringen in 2012 de Stichting Studeren & Werken Op Maat (SWOM) heeft opgericht. Hun doel is Young Professionals met een arbeidsbeperking op weg te helpen in hun professionele leven en loopbaan. Inmiddels heeft de organisatie ruim 1.000 mensen met een beperking aan een baan geholpen.  Andere genomineerden waren de Politie en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

“Ik ben ontzettend trots dat we de eerste “De Bart” award hebben gewonnen. Dit is een mooie erkenning en laat ook zien dat we op de goede weg zijn. We gaan door met deze aanpak om meer talenten aan onze organisatie te verbinden, want we willen laten zien dat inclusiviteit echt werkt”, aldus Ellen van Schoten, lid College van Bestuur Erasmus Universiteit Rotterdam.

EUR laat zien dat het kan

Volgens de Bart heeft de EUR inclusief werkgeverschap ‘een gezicht gegeven’: “Veel grote werkgevers zeggen dat het niet kan, maar de Erasmus Universiteit laat zien wat er mogelijk is. Wat dat betreft kunnen andere universiteiten hier een voorbeeld aan nemen.” De prijs is volgens de oprichter bedoeld om werkgevers te stimuleren om meer mensen met een beperking naar werk te begeleiden. Hij ziet dat veel mensen erg hoog opgeleid zijn. “Bij de EUR zijn het normale banen en geen gecreëerde banen. Niemand wil in een gecreëerde baan zitten. De banen blijven en dus de mensen ook.”

Investeer in de inwerkfase

Binnen de EUR zijn tot nu toe 54 banen gerealiseerd voor mensen met een beperking en het doel voor dit jaar is 100 banen, geeft Judith Wiskie aan. Deze banen kunnen promovendi zijn, maar ook beleidsondersteuners en stewards op de campus. Een duidelijk plan van aanpak lag aan de basis. “Geen woorden maar daden, zo doen we dat in Rotterdam.” Volgens haar is het belangrijk om te investeren in de inwerkfase en managers hierin goed  te begeleiden.

Beluister de uitreiking en reactie van Judith Wiskie bij Spraakmakers op Radio 1

Op de foto bovenaan dit bericht zie je, van links naar rechts: Rick Brink (oud-Minister Gehandicaptenzaken), Judith Wiskie en Bart de Bart van Stichting SWOM.