ESHCC student wint Skriptieprijs 2021 voor Beste Bachelorscriptie Geschiedenis van Nederland

Oldfashioned book shelve with old books
These are from left: Hein Klemann, Bastiaan Flikweert, who won the price, Puieter Zhao and Pieter van den Heede.

Van welke opkomende historici zullen we in de toekomst nog veel horen? Waar verdiepen zij zich momenteel in? Op dinsdag 26 april reikte Skript Historisch Tijdschrift in samenwerking met Athenaeum Boekhandel voor het dertiende jaar op rij de prijs voor de Beste Bachelorscriptie Geschiedenis van Nederland uit. Twee studenten van de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) vielen in de prijzen. Bastiaan Flikweert kwam op de eerste plek. Pieter Zhao behaalde de tweede plaats.

Op de short-list van drie studenten stonden twee studenten van ESHCC. Pieter Zhao historiseert in zijn onderzoek China’s moderne maritieme strategie door te testen in hoeverre deze wordt weerspiegeld in de theorieën van invloedrijke negentiende-eeuwse marinestrategen Alfred Thayer Mahan en Julian Corbett. Bastiaan Flikweert onderzocht de groei in het aantal transnationale adopties vanuit Zuid-Korea tussen 1953 en 1979, waarbij hij aandacht gaf aan de socio-historische context van het land en de ontwikkelingen in het discours over ‘goed moederschap’.

Na een lezing en een korte presentatie van hun scripties door de studenten, werden de jurierapporten bekendgemaakt. Het was uiteraard een hoogtepunt toen bekend werd dat Bastiaan Flikweert, die bij het schrijven van zijn scriptie was begeleid door dr. Pieter van den Heede, de prijs had gewonnen. Pieter Zhao, begeleid door prof. Hein Klemann deelde de tweede prijs met Astrid de Bruin.

Skript

Sinds 2009 looft Skript Historisch Tijdschrift elk jaar een landelijke prijs – de zogenaamde Skriptieprijs – uit voor de beste bachelorscriptie Geschiedenis. Skript is een onafhankelijk tijdschrift, dat wil gelden als publicatiepodium voor talentvolle geschiedenisstudenten in heel Nederland.