EUR op Bessensap 2019

Mijke Slot presenteert op Bessensap 2019

Dit jaar is er een EUR tintje op Bessensap! Het evenement waar journalisten, persvoorlichters en onderzoekers elkaar ontmoeten om te netwerken en kennis over wetenschapscommunicatie uit te wisselen. Onderzoeker Mijke Slot geeft een presentatie over ‘de digitale relatie tussen journalisten en hun publiek’. Het publieksdilemma.

Op vrijdag 21 juni organiseren NWO en VWN de 2019 editie van Bessensap in de Rode Hoed in Amsterdam. Het is dé kans voor onderzoekers om hun maatschappelijk relevante en nieuwswaardige onderzoek onder de aandacht te brengen bij de wetenschapsjournalisten.

De digitale relatie tussen journalisten en hun publiek
Net als ieder jaar zijn er diverse sprekers vanuit het werkveld uitgenodigd. Deze keer is ook Erasmus Universiteit van de partij met een presentatie van dr. Mijke Slot. Zij interviewde de afgelopen maanden 40 journalisten van landelijke en regionale nieuwsorganisaties in Nederland over de manieren waarop online technologieën hun werkpraktijken, rolbeleving en de perceptie die ze hebben van hun publiek, beïnvloeden.

Ze stelt onder andere dat niet alle waardevolle informatie even boeiend is. Zo weten journalisten dat artikelen over de provinciale verkiezingen minder aandacht krijgen dan artikelen over de scheidingsperikelen van beroemde voetballers. Het publieksdilemma in de journalistiek.

Mijke Slot is assistant professor aan Erasmus School of History, Culture and Communication.

Spreker

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl
Meer nieuws ontvangen? Schrijf je in voor de Erasmus Nieuwsbrief.