Eveline Crone benoemd tot Distinguished NIAS-Lorentz Fellow 2023/24

Ontwikkelingspsycholoog en neurowetenschapper Eveline Crone, verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit Leiden, is de Distinguished NIAS-Lorentz Fellowship 2023/24 toegekend voor haar onderzoek naar nieuwsgierigheid. Tijdens haar fellowship, dat start in september 2023, wil zij ontrafelen hoe veranderingen in nieuwsgierigheid ontstaan, en welke factoren de mogelijkheden voor nieuwsgierigheid faciliteren in het individu en de biologische, sociale en maatschappelijke domeinen.

Het Distinguished NIAS-Lorentz Fellowship (DNLF) is opgezet door het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS-KNAW) en het Lorentz Center om innovatief interdisciplinair onderzoek te bevorderen. De Fellowship wordt toegekend aan een vooraanstaande wetenschapper die werkt aan onderzoek dat op essentiële wijze perspectieven uit de geesteswetenschappen, sociale wetenschappen, natuurwetenschappen en technologische wetenschappen combineert.

Over het onderzoek van Eveline Crone

Eveline Crone is specifiek geïnteresseerd in de zich ontwikkelende menselijke hersenen en hun cognitieve functies. Haar werk aan het in beeld brengen van de hersenen van jonge mensen is baanbrekend en heeft geleid tot talrijke wetenschappelijke ontdekkingen en erkenningen. Crone toonde bijvoorbeeld aan dat hersengebieden die betrokken zijn bij leren zich gedurende de hele adolescentie ontwikkelen. Ook ontdekte zij onlangs dat adolescenten die tijdens hun adolescentie stabiele en warme vriendschappen hebben, een verhoogde activiteit vertonen in beloningscentra van de hersenen wanneer zij een beloning ontvangen voor hun vrienden.

Doel van het fellowshiponderzoek: nieuwe theorie over opkomende nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid al eeuwenlang in de belangstelling van psychologen, maar er is weinig vooruitgang geboekt bij de ontwikkeling van een eenduidige theorie erover. Crone wil een nieuwe theorie over opkomende nieuwsgierigheid ontwikkelen en voorstellen die stelt dat veranderingen in het menselijk brein tijdens de adolescentie een overgangsperiode voor nieuwsgierigheid kunnen weerspiegelen. Verwacht wordt dat de ontwikkeling van nieuwsgierigheid van belang is voor het nemen van sociale verantwoordelijkheden en voor een snelle aanpassing aan verschillende contexten. Tijdens haar onderzoek zal Crone traditionele cognitiewetenschappelijke benaderingen combineren met nieuwe methoden uit de industriële ontwerptechniek en cognitieve en affectieve neurowetenschappelijke literatuur. Crone: "Nieuwsgierigheid is een van de belangrijkste hoekstenen van de menselijke cognitie en tegelijkertijd een van de slechtst begrepen cognitieve concepten."

Over Eveline Crone

Eveline Crone (Schiedam, 1975) studeerde ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde cum laude in 2003. Nadat ze twee jaar als postdoctoraal onderzoeker aan UC Davis had gewerkt, ging Crone aan de slag voor de Universiteit Leiden. In 2009 werd ze aan deze universiteit benoemd tot hoogleraar Neurocognitieve Ontwikkelingspsychologie. Daarnaast begon Crone in 2020 als hoogleraar Developmental Neuroscience in Society aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences.

Crone heeft verschillende prestigieuze onderzoeksbeurzen ontvangen, waaronder een VENI, VIDI en VICI-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en twee grants van de European Research Council (ERC), namelijk een Starting Grant in 2010 en een Consolidator Grant in 2016. In september 2017 ontving Eveline de Spinozaprijs voor haar onderzoek naar het puberbrein.  Bij het grote publiek is zij bekend van haar boek 'Het puberende brein'.

Over het Fellowship

Een Distinguished NIAS-Lorentz Fellowship wordt alleen via een nominatie toegekend. De Distinguished NIAS-Lorentz Fellow ontvangt een vijf maanden durende residentiële fellowship bij het NIAS, een workshop bij het Lorentz Center en een openbare lezing bij SPUI25. Eerdere fellows waren psychiater Iris Sommer, cultuurbioloog Franjo Weissing en psycholoog Iris van Rooij.

Over het NIAS

Het Netherlands Institute for Advanced Study is een intellectuele broedplaats voor internationale onderzoekers, schrijvers, journalisten en kunstenaars om hun project uit te voeren, te werken in een interdisciplinaire omgeving en hun kennis te delen met de samenleving. Het NIAS is het oudste Institute for Advanced Study in Europa met als missie het bevorderen van nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek. Het is een instituut van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en is gevestigd in Amsterdam.

Over het Lorentz Centrum

Het Lorentz Center is een workshopcentrum waar internationale wetenschappelijke bijeenkomsten plaatsvinden. De bijeenkomsten duren doorgaans vijf dagen voor maximaal 55 deelnemers en worden gekenmerkt door een hoge wetenschappelijke kwaliteit en een open en interactieve sfeer. Het is gevestigd aan de Universiteit Leiden.