Financiële markten en de oorlog in Oekraïne

BNR Nieuwsradio
Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

De Russische aandelenmarkt is al bijna twee weken gesloten, bovendien mogen buitenlandse beleggers geen verkooporders doen. Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, legt in een interview met BNR Nieuwsradio (1 maart 2022) uit wat de gevolgen van de oorlog in Oekraïne zijn voor de aandelenmarkt.

Rusland uitsluiten van SWIFT

Op dit moment zien we dat een zeer belangrijk deel van Rusland is uitgesloten van SWIFT. Voorts valt op dat vele andere particuliere partijen in toenemende mate hun activiteiten in Rusland beëindigen. Pieterse-Bloem stelt dat het uitsluiten van Rusland van SWIFT een zeer stevige maatregel is, aangezien dit neerkomt op het financieel uitsluiten van een land van de rest van de wereld. Er kunnen in dat geval geen transacties meer plaatsvinden tussen het Russische banksysteem en het internationale banksysteem.

De Russische aandelenmarkt

Hoewel bedrijven die niet aan de Russische effectenbeurs zijn genoteerd niet door de sluiting worden getroffen, merkt de hoogleraar op dat andere aandelen die wel verhandelbaar zijn, momenteel ook niet worden gekocht. Financiële instellingen willen immers geen (in)directe blootstelling aan Rusland en/of Oekraïne.

In een land als Rusland zijn veel zaken in handen van de staat, vandaar dat sommige private bedrijven worden gebruikt als een verlengstuk van de staat. Zij voorspelt dat die bedrijven bij de volgende golf van sancties zullen worden getroffen.

Prijzen van grondstoffen

Pieterse-Bloem denkt dat de Centrale Bank waarschijnlijk terug zal moeten naar de tekentafel vanwege de lagere verwachte economische groei als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Bovendien worden grondstoffen zoals aluminium en palladium uit Rusland ingevoerd. En Rusland en Oekraïne samen zijn verantwoordelijk voor een derde van de tarwe- en gerstvoorraad in de wereld. De oorlog zal dus schaarste creëren voor deze goederen, waardoor producenten van essentiële goederen gedwongen worden hun prijzen te verhogen.

Een advies

Pieterse-Bloem sluit af met een advies voor beleggers. In tijden van onrust moet je logica in de chaos creëren door in scenario's te werken. 'Wat gebeurt er als ik lijn x extrapoleer', 'wat gebeurt er als deze oorlog een langdurige oorlog blijkt te zijn?' In dit soort tijden moet men dus stevig bijsturen om te corrigeren voor bepaalde fundamentele macro-economische variabelen.

U kunt de uitzending van BNR Nieuwsradio, 1 maart 2022, hier beluisteren.