Fiscus ziet ‘gelaten’ hoe superrijken steeds minder belasting betalen

NPO Radio 1
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

In een recentelijk interview met NPO Radio 1 gaat Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, in op de openbaring dat zeer rijke Nederlanders vaak gemakkelijk ontsnappen aan de fiscus. Dit geldt niet alleen voor rijke Nederlanders naar Monaco verhuisd zijn, maar ook voor rijkaards die gewoon nog in Nederland wonen.

Rijke Nederlanders die aan de fiscus willen ontsnappen, gebruiken vaak dezelfde trucs. Wat vaak voorkomt, is dat deze rijkaards hun bedrijf of een deel daarvan verkopen. Het rendement hierop krijgen zij op hun rekening gestort, maar de fiscus gaat uit van een fictief rendement van 5,5%. Over die 5,5% betaalt de individu dan belasting. Als je echter een deel van dat geld stort naar een andere B.V. die ook op jouw naam staat, blijft het geld daar staan en wordt dat minder belast. Op deze manier betalen de rijken in Nederland aanzienlijk minder belasting.

Dat dit nog steeds op grote schaal gebeurt, verbaast Kavelaars niet. Wel zegt de hoogleraar dat het aanzienlijk is toegenomen na invoering van het nieuwe belastingstelsel in 2001. Ook komt het beschreven fenomeen vaker voor door stijging van het fictief rendement gedurende de afgelopen jaren.

U kunt de volledige uitzending van NPO Radio 1, 7 juni 2023, hier beluisteren.