Hans Smits nieuwe interim-voorzitter College van Bestuur Erasmus Universiteit Rotterdam

De Raad van Toezicht van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft Hans Smits benoemd tot voorzitter van het College van Bestuur ad interim. Hij volgt per 1 december 2019 Kristel Baele op, die na haar eerste termijn van vier jaar terugtreedt.

Ir.drs. H.N.J. Hans Smits (1950) kent de universiteit goed door zijn jarenlange ervaring bij de Erasmus Universiteit en Erasmus MC. Hij maakte tot eind mei 2018 negen jaar onderdeel uit van de Raad van Toezicht EUR, waarvan vier jaar als voorzitter en van het Erasmus MC gedurende acht jaar. Hij werd opnieuw benoemd in de Raad van Toezicht EUR op 1 oktober 2019 en treedt vanwege zijn benoeming tot voorzitter CvB per 30 november terug. Daarnaast is Smits alumnus van de EUR en de TU Delft waar hij Bedrijfskunde respectievelijk Civiele techniek studeerde.

De heer Smits is nu nog CEO van Jansen de Jong Groep en was tot 2014 president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. Daarvoor bekleedde hij topfuncties bij de RABO Bank, Schiphol en was hij Secretaris-Generaal bij het Ministerie voor Verkeer en Waterstaat.

Ervaren bestuurder

Corien Prins, voorzitter van de Raad van Toezicht: "Hans Smits is een zeer ervaren en gerespecteerd bestuurder. Hij beschikt over een groot netwerk en heeft een bewezen staat van dienst in het collegiaal besturen van grote, complexe organisaties. Hij is dus ook uitermate goed toegerust om de Erasmus Universiteit (tijdelijk) te besturen. Daarom ben ik zeer verheugd met zijn benoeming.”

De Raad van Toezicht is tot benoeming overgegaan na consultatie van het College van Bestuur, de decanen en de vertrouwenscommissie van de Universiteitsraad.

Benoeming

Smits is benoemd voor een periode van zeven maanden, tot en met juni 2020. De Raad van Toezicht heeft gekozen voor een interim voorzitter om de zoektocht naar een nieuwe voorzitter zorgvuldig en niet onder tijdsdruk te laten plaats vinden.

Hans Smits

“Ik zie uit naar mijn hernieuwde kennismaking met de Erasmus Universiteit en mijn eerste gesprekken met bestuurders en medezeggenschap geven vertrouwen voor de toekomst.”

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl