Henk Schmidt ontvangt eredoctoraat voor onderzoek naar klinisch redeneren

Emeritus hoogleraar psychologie prof.dr. Henk Schmidt, oud decaan Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) en oud rector  van de Erasmus Universiteit Rotterdam ontvangt op 25 mei een eredoctoraat van de Canadese McMaster University.

Henk Schmidt ontvangt het eredoctoraat vanwege zijn baanbrekend cognitief-psychologisch onderzoek op het terrein van probleemgestuurd onderwijs en de ontwikkeling van expertise in de geneeskunde. McMaster University is de universiteit waar kleinschalig probleemgestuurd onderwijs oorspronkelijk is ontwikkeld. Schmidt onderzocht die aanpak van hoger onderwijs eerder in Maastricht en introduceerde haar in 2001 aan de Erasmus Universiteit bij de start van de Opleiding Psychologie.

Over Henk Schmidt

Henk Schmidt is hoogleraar psychologie bij de ESSB en bouwdecaan van de opleiding Psychologie gebaseerd op probleemgestuurd onderwijs. Hij was van 2005-2009 decaan bij ESSB waarna hij tussen 2009 en 2013 Rector Magnificus was van de Erasmus Universiteit. Daarvoor bekleede Schmidt academische functies als hoogleraar cognitieve psychologie bij de faculteit psychologie, Universiteit Maastricht, en als hoogleraar gezondheids-zorgonderwijs aan dezelfde universiteit.
Zijn onderzoeksgebieden zijn leren en geheugen, en hij heeft gepubliceerd over probleemgestuurd leren, langetermijngeheugen, en de ontwikkeling van expertise in de gezondheidszorg.
Hij heeft meer dan 400 artikelen gepubliceerd in gerenommeerde tijdschriften,
hoofdstukken in boeken, en boeken; alleen of samen met zijn 50+ promovendi. Zijn Google Scholar H-index is momenteel 108. Tweemaal ontving hij de "Outstanding paper by an established investigator" Award van de American Educational Research Association. In 1996 verleende de Université de Sherbrooke in Canada hem een eredoctoraat. In 2004, maakte het Karolinska Institutet, Stockholm, Zweden, hem bekend als de eerste winnaar van hun internationale prijs voor medisch prijs voor onderwijsonderzoek voor zijn werk op het gebied van medische expertise en probleemgestuurd leren. In 2006 ontving hij de Distinguished Career Award van de American Educational Research Association, Division. In 2015 identificeerde het tijdschrift Academic Medicine hem als de meest geciteerde onderzoeker op het gebied van medisch onderwijs tussen 1970 en 2015.
Hij is 'founding editor'  van drie tijdschriften: Advances in Health Sciences Education, Health Professions
Education, en Education for Health.

Schmidt is op dit moment werkzaam in het Institute of Medical Education Research Rotterdam, onderdeel van het Erasmus MC.

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, kooistra@essb.eur.nl