Herbruikbare poncho’s en geen wegwerpplastic bekers: de Sustainability Award gaat naar de Eurekaweek

The board of the Eurekaweek is on stage during the opening academic year and receives the Sustainability Award 2022 from Executive Board member Ellen van Schoten

Alle maaltijden vegetarisch, waterflessen en regenponcho’s gemaakt van suikerriet en een verbod op flyeren: ieder jaar worden er nieuwe duurzame maatregelen geïntroduceerd tijdens de Eurekaweek. Vanwege deze duurzaamheidsslag werd de Sustainability Award dit jaar toegekend aan het Eurekaweekbestuur 2022.

De Eurekaweek is de introductieweek voor nieuwe studenten, die jaarlijks plaatsvindt in augustus. De organisatie van deze week ligt bij het Eurekaweekbestuur. Zij zorgen ervoor dat de 5.000 nieuwe studenten kennismaken met de EUR en met Rotterdam.

Erkenning

De leden van het Eurekaweekbestuur ontvingen de award vol enthousiasme. "Het is echt erkenning voor wat we hebben gedaan. We wilden graag extra stappen zetten op het gebied van duurzaamheid, en daarom hebben we er veel moeite in gestoken. Die erkenning hebben we nu gekregen, dat is bijzonder", zegt Karst Nicolai, die de functie Acquisitie bekleedde in het bestuur.

Duurzaamheid speelt al langer een rol in de organisatie van de Eurekaweek. Zo waren de vegetarische maaltijden ook in voorgaande jaren de standaard tijdens de introductieweek. Nicolai: "Maar dit jaar wilden we dat ook de partners hieraan meededen. De deelnemers kregen ook bij de verenigingen vegetarisch eten en voor alle partijen gold een no flyer policy."

Members of the Eurekaweek on stage during the Opening Academic Year 2022-2023, answering questions about winning the Sustainability Award

Bewust kiezen voor duurzaamheid

Naast de uitbreiding van bestaande initiatieven, heeft het Eurekaweekbestuur een aantal nieuwe, duurzame stappen gezet. Er zijn herbruikbare regenponcho’s aangeschaft, die tijdens regenbuien niet zoals andere jaren gratis werden uitgedeeld, maar werden verkocht. "Door ze tegen een laag tarief aan te bieden, hoopten we dat deelnemers bewuster omgingen met de poncho’s", vertelt Nicolai. "We hadden nog wegwerpponcho’s over van voorgaande jaren, die verkochten we voor 50 cent. De herbruikbare, van suikerriet gemaakte poncho’s kostten 1,50 euro. Vanwege het duurzame aspect hebben we met name deze variant gepromoot, en maar liefst 95% van de deelnemers koos voor een herbruikbare poncho. Dat geeft aan dat ook de nieuwe studenten gaan voor duurzaamheid."

Prijzengeld

Voor het Eurekaweekbestuur was het al snel duidelijk waar het prijzengeld naartoe gaat: "We wilden dit jaar al hard cups aanschaffen, want de wegwerpplastic bekers zijn een groot probleem. Het was alleen niet duidelijk hoeveel we nodig hadden. Daarom zijn we gestart met een pilot en hebben we de hard cups voor dit jaar gehuurd. Tijdens de pilot hebben we veel data verzameld, en het prijzengeld kan worden ingezet om de cups aan te schaffen voor volgend jaar."

Sustainability award

Ieder jaar wordt de prijs uitgereikt aan het beste duurzaamheidsinitiatief van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). De prijswinnaars werden bekendgemaakt tijdens de Opening van het Academisch Jaar op maandag 5 september. De prijs is bedoeld voor initiatieven die een bijdrage leveren aan de duurzaamheidsdoelen van de universiteit en bestaat uit een bedrag van 5.000 euro.

Sustainability Award