Herdenking slavernijverleden in Rotterdam

Two people talking about Surinam poetry

Op 1 juli is het Keti Koti, een jaarlijks terugkerende herdenking van het slavernijverleden in de voormalige Nederlandse koloniën. Dit jaar is het 150 jaar geleden dat de slavernij werd afgeschaft. Vanaf 1 juli 2023 tot en met 1 juli 2024 wordt dit op verschillende manieren en door heel ons land herdacht en gevierd.

Op 30 juni, de avond voorafgaand aan de Keti Koti viering, vindt een formele herdenkingsbijeenkomst plaats bij het Rotterdamse slavernijmonument. Namens de Erasmus Universiteit legt onze rector magnificus prof. Annelien Bredenoord een krans.

Een op de acht huidige Rotterdammers (dd 2021) heeft voorouders die ooit tot slaaf gemaakt zijn in het Atlantisch gebied, meer dan in welke Nederlandse stad ook. De koloniale geschiedenis heeft zowel de nakomelingen van de tot slaaf gemaakten als de nakomelingen van Rotterdammers die van de slavenhandel profiteerden, een tweezijdige, gedeelde mentale erfenis gegeven. (Bron: Alex van Stipriaan, Rotterdam in Slavernij). Wij vinden het belangrijk om hier, als universiteit in de stad Rotterdam, speciale aandacht aan te besteden gedurende het jaar, en deze geschiedenis en erfenis te herdenken.

Collegetour: overheid en onderwijsinstellingen in gesprek

Op maandag 19 juni vond op de Hogeschool Rotterdam de eerste van een reeks bijeenkomsten plaats voor jongvolwassenen, om met elkaar, en met Staatsecretaris Alexandra van Huffelen (BZK), minister Robbert Dijkgraaf (OCW) en minister Karien van Gennip (SZW) te spreken over de doorwerking van het slavernijverleden, mede als start van invulling van ‘achter de komma’. Er waren ongeveer 100 (jong)volwassenen aanwezig, waaronder EUR studenten.

Aan de orde kwamen onder andere ideeën om 150 jaar slavernijverleden te herdenken en te vieren en de wens om van Keti Koti een officiële vrije dag te maken voor iedereen in Nederland. Ook deelden jongeren zorgen over o.a. racisme en (stage)discriminatie en gaven zij aan wat zij nodig hebben om succesvol te kunnen studeren en werken. Tijdens het herdenkingsjaar vinden nog drie van dit soort bijeenkomsten met bewindspersonen plaats.

Diverse activiteiten

Deze week zijn er verschillende activiteiten in de stad:

Vanaf 24 juni - Kunsthal

Kunsthal Rotterdam presenteert in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen vanaf 24 juni [H]erkennen Herbouwen - Wonderkamers van het Rotterdams koloniaal verleden. Dit is een totaalinstallatie samengesteld door kunstenaar patricia kaersenhout ter gelegenheid van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden met werken van opkomende kunstenaars. Historische objecten uit verschillende museale collecties en archieven van de stad Rotterdam worden in vijf wonderkamers op associatieve wijze aan hedendaagse kunstwerken gekoppeld: https://www.kunsthal.nl/nl/plan-je-bezoek/tentoonstellingen/herkennen-herbouwen/

Vrijdagmiddag 30 juni - Theater Zuidplein

In Theater Zuidplein staan o.a. de schijnwerpers op Surinaamse poëzie. Het programma Powema Boto volgt we met gedichten, zang en dans de schepen die op Suriname voeren. Met verhalen van o.a. Raoul de Jong, Arthur Cairo en Hermine Haman; begeleid door de drum van Carlo Hoop. Awidya zorgt voor zang en dans.

Dit evenement wordt georganiseerd door het Taalmuseum, Erasmus Universiteit Rotterdam en het Rotterdamsch Leeskabinet, en Theater Zuidplein: https://www.eur.nl/evenementen/powema-boto-2023-06-30

Vrijdag 30 juni om 19:00 uur - formele herdenkingsbijeenkomst Lloydpier

Op vrijdagavond 30 juni vindt een formele herdenkingsbijeenkomst plaats bij het Rotterdamse slavernijmonument waar stadsbestuurders en vertegenwoordigers van Rotterdamse instellingen kransen leggen ter ere van vrijheid en menselijke waardigheid. Namens de Erasmus Universiteit Rotterdam legt onze rector magnificus prof. Annelien Bredenoord een krans. Deze ceremonie dient als een herinnering aan onze gedeelde erfenis en onze gezamenlijke inzet om discriminatie, haat en onderdrukking te overwinnen ten gunste van iedereen. De herdenking is toegankelijk voor iedereen.

Activiteiten in herdenkingsjaar

Van 1 juli 2023 tot en met 1 juli 2024 vinden diverse activiteiten plaats om te herdenken en te vieren. IDEA Center van de EUR organiseert in dit jaar een aantal inhoudelijke bijeenkomsten voor medewerkers en studenten. Meer informatie hierover volgt snel.