Het beperkte effect van een stijging in het nettoloon

EenVandaag
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

In een recentelijk artikel van EenVandaag gaat Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, in op het positieve beeld van een verhoging van het nettoloon. De nettolonen zullen dit jaar gaan stijgen. Goed nieuws, maar Kavelaars plaatst wel enkele kanttekeningen.

Door veranderingen in het Nederlandse belastingstelsel zullen de nettolonen dit jaar wat hoger uitvallen. Zo betalen werkenden dit jaar lagere premies voor hun pensioen, gaat de belastingdruk in de eerste schijf wat omlaag en profiteren de meeste werkenden van hogere heffingskortingen. Een positieve verandering, maar het geld om dit te financieren moet ergens vandaan komen. Je komt dan snel uit bij de overheid, die veel opbrengsten halen uit belastingen. ‘Dus in feite betalen we allemaal voor de fiscale voordelen’, aldus de hoogleraar.

Compensatie voor inflatie?

Afgelopen jaar was de inflatie ongeveer tien procent. ‘Alhoewel alle kleine beetjes helpen, weegt dat dus lang niet op tegen de inflatie’, zegt Kavelaars. ‘Uiteindelijk moet de inflatiecorrectie komen door een stijging van het brutoloon vanuit werkgevers’, voegt de hoogleraar toe. ‘Niet voor niets zie je dat er in veel branches wordt gestaakt.’

U kunt het volledige artikel van EenVandaag, 26 januari 2023, hier lezen.