Het effect als een voetbaltrainer de laan uit wordt gestuurd

Het Nederlands Dagblad
Erasmus School of Economics

Naar aanleiding van het ontslag van de trainer van Fortuna Sittard legt Jan van Ours, hoogleraar toegepaste economie aan Erasmus School of Economics, in het Nederlands Dagblad uit wat het effect is van een dergelijk ontslag.

Het gerucht gaat rond dat de trainer, Sjors Ultee, de laan uit is gestuurd om ruimte te maken voor een nieuwe trainer. Hoewel Fortuna Sittard drie keer achter elkaar verloor, wordt door critici van het ontslag direct gewezen op de mogelijkheid dat dit voorkomt en het blessureleed waar het voetbalteam onder gebukt gaat.

Empirisch onderzoek naar effect trainerswissel

Volgens Van Ours is het ontslag ook nauwelijks te begrijpen: ‘Als je de ontslagen van trainers analyseert, kom je tot de conclusie dat ze hooguit een positief kortetermijneffect hebben. Er is geregeld sprake van een kortstondig herstel dat onder meer toegeschreven kan worden aan psychologische factoren. Gemiddeld genomen boeken clubs op langere termijn geen winst.’ Het kortetermijneffect is te verklaren door het besef van voetballers dat er iets moet veranderen. Iedereen moet zich opnieuw bewijzen en er is veel focus op verandering. Echter, op de langere termijn houdt een eventueel positief effect gemiddeld genomen niet aan.

Professor
Jan van Ours, hoogleraar toegepaste economie (in het bijzonder op arbeid, gezondheid en welzijn)

U kunt het volledige artikel van het Nederlands Dagblad, 25 augustus 2022, hierboven downloaden.