Hoe goede netwerkevenementen bedrijfsinnovatie kunnen bevorderen

Deelnemen aan netwerkevenementen kan een goede manier zijn om zakelijke kansen te creëren. En wanneer zulke evenementen goed worden georganiseerd, kunnen ze bedrijven zelfs helpen om samen te innoveren. Dat is de conclusie van nieuw onderzoek door dr. Patrick Reinmoeller, Associate Professor Strategic Management aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en mede-onderzoekers dr. Alessandro Giudici en professor Davide Ravasi van Cass Business School, City University of London.

De onderzoekers bestudeerden één van de grootste zakelijke matchmaking evenementen voor kleine en middelgrote bedrijven ter wereld. Deze organisatie heeft 38.000 zakelijke leden en is actief in 19 landen. Leden worden uitgenodigd om een driedaags matchmaking evenement bij te wonen, waar deelnemers nieuwe producten bespreken en door middel van netwerkgesprekken in contact kunnen komen met nieuwe markten, klanten en leveranciers.

Essentieel voor succes: de rol van de arrangeur

“We weten dat de relaties die ontstaan tijdens publieke evenementen, mensen van verschillende bedrijven kunnen stimuleren om netwerken te vormen en samen te gaan innoveren. In dit geval was het evenement open voor iedereen die iets wou bijdragen, maar de netwerkactiviteiten op het evenement hadden een duidelijke arrangeur”, zegt Reinmoeller. Wat deed de arrangeur van het netwerkevenement precies om van een relatief ongestructureerd en open netwerk, een effectief en succesvol forum voor het genereren van nieuwe zakelijke activiteiten te maken? De onderzoekers ontdekten dat de arrangeur in de aanloop naar het netwerkevenement bij de deelnemers een houding tot samenwerken stimuleerde. De arrangeur selecteerde de deelnemers zorgvuldig en verstuurde regelmatig berichten over het doel van het netwerkevenement. Invloedrijke leden werden aangemoedigd om aan het evenement deel te nemen en een bijdrage te leveren aan rondetafelgesprekken. Ook werd hen gevraagd om workshops te organiseren en te leiden.

Doelen

Tijdens de voorbereiding van het evenement werd leden ook gevraagd om na te denken over hun doelen voor het evenement en die op te schrijven. Deze evenementen worden vaak maanden van tevoren voorbereid. In die aanloopperiode wonen leden sessies bij om te praten over hun doelen. Er wordt hen gevraagd om vast te stellen welke doelen van anderen goed aansluiten bij hun eigen doelen.

Het evenement wordt zo ontworpen dat het aantal contactmomenten zo groot mogelijk is. Alle stands zijn even groot en kleine bedrijven staan zo gelijkwaardig tussen grotere bedrijven. De organisatoren lopen rond om de kwaliteit van de uitwisselingen in de gaten te houden en moedigen deelnemers aan om hun eigen stand te verlaten en te gaan praten met deelnemers van andere bedrijven. Hun doel is om alle deelnemers een optimale ervaring te geven.

Kansen zien

Door de acties van de organisator worden de deelnemers zich bewuster van wat zij te bieden hebben. Deelnemers verklaarden de andere deelnemers meer te vertrouwen, en de prettige sfeer droeg bij aan een positief gevoel over het evenement. “We zagen dat dit het vermogen van mensen om kansen te zien verbeterde”, zegt Reinmoeller. “Dat leidde tot veel nieuwe zakelijke mogelijkheden en de vorming van nieuwe relaties.”

Houding van deelnemers

Reinmoellers onderzoek toont aan dat goed georganiseerde netwerkevenementen zeer goed innovatie kunnen bevorderen. Maar ze werken alleen als de deelnemers worden aangemoedigd om hun ‘verkopersmentaliteit’ thuis te laten en in plaats daarvan een houding aan te nemen waarbij ze vooral ideeën en informatie willen delen. Het is ook zeer belangrijk dat deelnemers al voor het evenement werken aan hun netwerkrelaties, zodat het netwerken zelf, tijdens het evenement, succesvol is.

Lees het artikel van Alessandro Giudici, Patrick Reinmoeller en Davide Ravasi hier: Open-System Orchestration As A Relational Source Of Sensing Capabilities: Evidence From A Venture Association, Academy of Management Journal.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ivo Martijn, Media Officer voor RSM, T +31 10 408 2028 of E martijn@rsm.nl

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 4081216 of E press@eur.nl