Hoe kan arbeid beter beloond worden?

EenVandaag
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Veel politici roepen, zeker tijdens verkiezingsperiodes, dat werken meer moet lonen. De vraag is echter hoe ze dat willen doen, en waar ze dat geld vandaan gaan halen. Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, werpt zijn blik op dit onderwerp in een artikel van EenVandaag (21 november 2023).

De oplossing voor het meer lonen van arbeid is tweeledig: de belasting op arbeid omlaag en toeslagen minder inkomensafhankelijk maken. Deze plannen zijn echter niet gratis: naar schatting van Kavelaars zou het ongeveer dertig miljard euro kosten om dit te realiseren. Dat geld moet ergens vandaan komen. ‘En dat doet sowieso pijn, want het zorgt ervoor dat je een andere belasting moet verhogen’, vervolgt Kavelaars.

Een mogelijkheid is het verhogen van de belasting op consumptie. Hoewel de boodschappen dan duurder worden, ligt je netto-inkomen ook hoger. Verder is het mogelijk om de belasting op milieu en energie of het kapitaalinkomen te verhogen. ‘Door de verhoging van milieu- en energiebelasting komt er een groot bedrag vrij waarmee je de druk op arbeid kunt verlagen. Je moet dan wel rekening houden met weerstand vanuit het bedrijfsleven’, sluit de hoogleraar af.

U kunt het volledige artikel van EenVandaag, 21 november 2023, hier lezen.