Hoogleraar Casper de Vries in het Economenpanel

Casper de Vries
Erasmus School of Economics

Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, was door BNR Nieuwsradio (17 april 2023) uitgenodigd om deel te nemen aan het economenpanel. Het panel besprak de maatregelen van centrale banken en de begrotingsplannen van de Nederlandse overheid.

Financiele recessie

Onlangs schatte het Internationaal Monetair Fonds (IMF) de kans op een financiële recessie op 15%. Dit komt vooral door maatregelen van centrale banken om de hoge inflatie tegen te gaan. De Vries merkt op dat hij nog steeds optimistisch is als hij kijkt naar landen als Nederland en de Verenigde Staten. Wel erkent hij dat de oorlog in Europa en de daaruit voortvloeiende protectionistische maatregelen een negatief effect hebben op de economie. De hoogleraar onderstreept daarom het belang van strak toezicht door centrale banken op de solvabiliteit van financiële instellingen voordat centrale banken liquiditeit verstrekken aan financiële instellingen.

Begrotingsbeleid

Volgens de Vries lijkt het Nederlandse begrotingsbeleid onhoudbaar. Er is momenteel sprake van meer vraag dan aanbod in de economie terwijl het begrotingstekort en de staatsschuld toenemen. Daarom stimuleert de hoogleraar de overheid om een deel van de subsidies af te bouwen. Door economie waar we nu in zitten met meer vraag dan aanbod, zullen subsidies de inflatie alleen maar verder aanwakkeren.

Voor het volledige item van BNR Nieuwsradio, 17 april 2023, klik hier.