Khuê Nguyễn, promovenda bij het Econometrisch Instituut van Erasmus School of Economics, heeft de eerste prijs gewonnen voor de Best Paper Yuval Hadas Memory Award. Khuê presenteerde haar wetenschappelijke artikel "Solving Train Timetabling Adjustment Problems with integrated track assignments" tijdens de International Conference on Advanced Systems in Public Transport (CASPT) in Kyoto.
Complexe verstoringen in het spoor oplossen met geïntegreerde infrastructuurplanning
Khuês paper, ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen en uitgevoerd onder begeleiding van collega's prof. dr. Dennis Huisman en dr. Paul Bouman, presenteert een methodologische vooruitgang door een geïntegreerd model voor te stellen dat gelijktijdig rekening houdt met dienstregelingsaanpassingen en spoortoewijzingen, zowel op stations als langs open spoor. Door een mesoscopische modelleringsaanpak te hanteren, weet Khuê Nguyễn, samen met coauteurs Huisman en Bouman, het detailniveau van de infrastructuur succesvol in evenwicht te brengen met computationele hanteerbaarheid. Dit stelt het model in staat om kritieke operationele beperkingen, zoals specifieke spoorbeschikbaarheid en routeringsbeslissingen, vast te leggen zonder de overweldigende complexiteit van microscopische modellen.
Een van de belangrijkste bijdragen van deze studie ligt in de directe integratie van short-turning-activiteiten in het optimalisatiemodel, een mogelijkheid die voorheen preprocessing of heuristische methoden vereiste. Bovendien bevat het model flexibele infrastructuurbewuste beperkingen, waardoor het complexe praktijksituaties zoals gedeeltelijke spoorsluitingen robuuster kan aanpakken dan eerdere benaderingen.
De voorgestelde methodologie is getest op praktijkgegevens van de Nederlandse Spoorwegen, met de nadruk op de dichtbevolkte en operationeel kritieke Randstad. De resultaten tonen aan dat het model efficiënt hoogwaardige aangepaste dienstregelingen kan genereren, zonder treinuitval en met slechts minimale vertragingen, zelfs onder ernstige infrastructuurbeperkingen. Dit benadrukt niet alleen de robuustheid van het model, maar ook de praktische haalbaarheid ervan voor grootschalige, praktijkgerichte toepassingen.
Naast de directe operationele impact legt de studie een belangrijke basis voor toekomstig onderzoek. Het opent de deur naar de integratie van extra lagen van spoorwegactiviteiten – zoals passagiersvervoer, circulatie van rollend materieel en personeelsplanning – in een uniform planningskader. Al met al vormt het artikel een zinvolle stap naar een slimmere, veerkrachtigere planning van de dienstregeling van het spoor, gezien de groeiende infrastructurele uitdagingen.

Over de conferentie
De 16e International Conference on Advanced Systems in Public Transport (CASPT 2025) vond plaats in Kyoto, Japan, van 1 tot en met 4 juli 2025. Het is een bijeenkomst van 's werelds toonaangevende participanten, afkomstig uit de academische wereld, het bedrijfsleven en de overheid, en voor iedereen die geïnteresseerd is in het bijdragen aan of het verkrijgen van een dieper begrip van de planning van openbaar vervoerdiensten en -operaties voor huidige en toekomstige systemen. De conferentie beloont uitzonderlijke bijdragen met drie prestigieuze "Yuval Hadas Memorial Recognition Awards".
Downloads
- Promovendus
- Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel 06 53 641 846.
U kunt het artikel "Solving Train Timetabling Adjustment Problems with integrated track assignments” hierboven downloaden.