Internationale minimumtaks: noodzakelijk of overbodig?

BNR Nieuwsradio
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Recentelijk was Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, te gast bij BNR Nieuwsradio waar hij zijn expertise gaf over de invoering van de wereldwijde minimumtaks. Deze minimumtaks heeft als doel de allerrijksten te belasten.

Momenteel heerst onder sommigen de mening dat de allerrijksten te makkelijk met hun vermogen kunnen uitwijken naar landen met een lage belastingdruk. Volgens hen moet het kabinet zich internationaal hard maken voor een wereldwijde minimumtaks voor deze vermogende mensen. Voor bedrijven ligt er inmiddels, na een jarenlange strijd, wel al een wereldwijde minimumbelasting van 15%.

Dat de allerrijksten hun vermogen wegsluizen naar het buitenland, is budgetair gezien geen gigantisch probleem, stelt Kavelaars. ‘Het gaat hier om een zeer kleine groep mensen, dus voor de staatskas is deze misgelopen belasting niet enorm problematisch’, voegt de hoogleraar toe. Er is hier vooral sprake van een maatschappelijk-etisch probleem, aangezien vermogen al jarenlang goed rendeert en een lagere belasting daarop in het buitenland vaak als oneerlijk wordt gezien. Over de minimumtaks kaart de hoogleraar ten slotte nog aan dat het niet bijdraagt aan het minder complex maken van ons belastingstelsel: in tegendeel zelfs.

U kunt de volledige uitzending van BNR Nieuwsradio, 4 april 2024, hier beluisteren.

U kunt de volledige uitzending van NPO Radio 1, 4 april 2024, hier beluisteren.