Kansongelijkheid in Amsterdam

Het Parool
Bastian Ravesteijn, researcher at ESE.

In een artikel van Het Parool praten Bastian Ravesteijn, universitair docent toegepaste economie aan Erasmus School of Economics, en Coen van de Kraats, promovendus aan Erasmus School of Economics, over kansongelijkheid in Amsterdam. Ravesteijn en Van de Kraats hebben hierbij de inkomens van mensen vergeleken die zijn opgegroeid in verschillende wijken in Amsterdam.

Al eerder was geconcludeerd dat dertigers die zijn opgegroeid in Amsterdam met ouders met een laag inkomen, nu vaak zelf ook lage inkomens hebben. Ravesteijn deed, samen met zijn team, onderzoek naar hoe dat met de huidige jeugd zit. Ook tegenwoordig bepaalt de situatie waarin je opgroeit veel over je uiteindelijke financiële positie. ‘Er is een sterke relatie tussen de omstandigheden van het gezin waarin je opgroeit en je uiteindelijke positie op de maatschappelijke ladder’, stelt de universitair docent.

Daaropvolgend concludeert Ravesteijn dat kinderen die opgroeien in bepaalde wijken als Oud-Zuid of Watergraafsmeer vaak een grote voorsprong hebben ten opzichte van kinderen die opgroeien in andere wijken. Zij halen bijvoorbeeld gemiddeld aanzienlijk hoger op de Cito-toets, wat te danken kan zijn aan het feit dat zij een stuk meer studieruimte hebben dan iemand die in een kleiner huis opgroeit.

Universitair Docent

U kunt het volledige artikel van Het Parool, 28 januari 2023, hierboven downloaden.