Keniaanse betaalapp heeft economie flinke impuls gegeven

NRC Handelsblad
Ronald Huisman smiling with a closed smile with the blurred background of the skyline of Rotterdam

In een artikel van het NRC Handelsblad gaat Ronald Huisman, universitair hoofddocent en expert in impact investing, sustainable finance & investing aan Erasmus School of Economics, in op de nieuwe Keniaanse betaalapp M-Pesa. De app heeft de Keniaanse economie een enorme duw in de rug gegeven.

De succesvolle app wordt inmiddels door ruim 60 procent van de Keniaanse bevolking gebruikt en werkt als volgt: gebruikers kunnen hun contanten omzetten naar krediet op de app bij wisselpunten die in elke winkelstraat in het land te vinden zijn. Als rekeningnummer gebruikt M-Pesa het telefoonnummer van de gebruiker, waardoor gebruikers geen bankrekening nodig hebben. Je voert alleen het nummer van een andere gebruiker in de app in, tikt een bedrag in, en het is direct overgemaakt – ook bij slecht bereik. Een revolutie, want banken en pinautomaten zijn schaars in Kenia.

Financiële inclusie

De enorme groei van de app wordt volgens Huisman terecht als volwassenwording van het Keniaanse financiële systeem betiteld. ‘Het is een financieel-technisch succes dat zijn gelijke niet kent, en dat op een continent waarvan altijd werd gedacht dat financiële ontwikkeling er lastig is,’ aldus de universitair hoofddocent. Dankzij deze app kunnen mensen makkelijker krediet krijgen van hulporganisaties of hun persoonlijke kring, en dit veiliger opslaan.

Toch zitten er keerzijdes aan de app. Zo kan het zijn dat nieuwe ondernemingen die door M-Pesa kunnen ontstaan, kleinere bedrijven die alleen met cash werken wegconcurreren. Bovendien roomt het bedrijf zo’n één à twee procent van de transactie af.

Universitair Hoofddocent

U kunt het volledige artikel van NRC Handelsblad, 15 augustus 2023, hierboven downloaden.