Kick-off project IDEA-net in Belgrado

Op 24 en 25 januari kwamen alle partners van het IDEA-net project - een uniek nieuw samenwerkingsverband van verschillende Europese universiteiten en instellingen - samen in Belgrado.

Het doel van IDEA-net is kennis uitwisselen, leren van elkaar, groeien en bouwen op elkaars ervaringen en expertise op het gebied van inclusie, diversiteit, rechtvaardigheid en toegankelijkheid. Via dit nieuwe netwerk helpt ons IDEA Center o.a. met het opzetten van structuren voor inclusie, diversiteit, rechtvaardigheid en toegankelijkheid aan universiteiten in Slovenië, Servië en Kroatië.

Partners in het IDEA-net project

Samenwerkende universiteiten en organisaties in IDEA-net zijn de Erasmus Universiteit Rotterdam (Nederland), Knowledge Innovation Centre (Malta), Universiteit van Ljubljana (Slovenië), University College Dublin (Ierland), Stichting ECHO Expertisecentrum Diversiteit in het Onderwijs (Nederland), Universiteit van Belgrado (Servië) en de Universiteit van Zadar (Kroatië).

Eerste transnationale projectbijeenkomst

Dr. Gwen de Bruin, Manager IDEA Center EUR: "Hoewel we elkaar verschillende keren online hebben ontmoet, was het de eerste keer dat we elkaar in real life ontmoetten. Het was geweldig om iedereen persoonlijk te zien. We hadden een volle agenda. We hadden een zeer waardevolle discussie over de opzet van de casestudy, die zal resulteren in een database van best practices van IDEA-werkstrategieën en -benaderingen. We bespraken hoe we onze vragen moeten formuleren om de meest waardevolle informatie te krijgen wanneer we andere nationale, Europese en wereldwijde instellingen benaderen. Om uiteindelijk hun best practices te ontvangen ter ondersteuning van de integratie van IDEA in de dagelijkse werkzaamheden, standaardpraktijken, processen en initiatieven."

Prof. Semiha Denktaş, Chief Diversity Officer EUR: "We keken ook vooruit naar de andere projectactiviteiten, zoals de richtlijnen voor het opzetten van IDEA-kantoren op universiteiten en instellingen, het creëren van de juiste infrastructuur en het opbouwen van bondgenootschappen van binnenuit. We bespraken andere projectgerelateerde activiteiten, zoals kwaliteitsindicatoren, risicobeheer en administratievereisten. We wisselden informatie uit en leerden van elkaars ervaringen en expertise. Het was een zeer vruchtbare eerste transnationale projectbijeenkomst. Ik kijk uit naar onze volgende bijeenkomst die wordt georganiseerd door het University College Dublin in Ierland!"

EU logo