Kinderen van vermogende ouders hebben vaker een koophuis

De Volkskrant
Bastian Ravesteijn, researcher at ESE.

In een onderzoek samen met de Volkskrant concluderen Bastian Ravesteijn, universitair docent toegepaste economie aan Erasmus School of Economics, en Helen Lam, promovenda aan Erasmus School of Health Policy & Management, dat kinderen van rijke ouders vaker een (grotere) koopwoning hebben.

Hoe welvarend je ouders zijn, heeft grote gevolgen voor je toekomstige situatie op de woningmarkt. Zo kopen kinderen van rijkere ouders veel vaker een huis, en is dat huis gemiddeld ook een stuk groter. Bovendien bouwen zijn meer vermogen op, aldus Ravesteijn. Aan de andere kant is slechts de helft van kinderen met een ouderlijk vermogen wat behoort tot de laagste twintig procent woningeigenaar.

Als je eenmaal een koophuis hebt, kan je makkelijker doorgroeien op de woningmarkt. De grootste uitdaging is echter om je eerste huis te kopen. Vaak gaat dit makkelijker voor kinderen met vermogende ouders, aangezien zij in veel gevallen geld geschonken krijgen. Zo krijgt bijna de helft van de dertigers met ouders met een vermogen boven een miljoen euro een groot bedrag gestort.

Universitair Docent
Promovendus
Helen Lam, promovenda aan Erasmus School of Health Policy & Management

U kunt het volledige artikel van de Volkskrant, 1 juli 2023, hier lezen.