Kritiek op de Wet minimumbelasting

BNR Nieuwsradio
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Begin 2024 treedt in Nederland de Wet minimumbelasting in, die ons volgens critici weinig goeds gaat brengen. Ook Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, trekt zijn twijfels bij de wet. In een uitzending van BNR Nieuwsradio werd hij om zijn expertise gevraagd.

De wet zal vooral multinationals treffen. Als zij in het buitenland inkomsten hebben die lager belast worden dan het minimumtarief van 15% in Nederland, volgt er een heffing. De wet is gebaseerd op een voorstel van de Organisatie voor Economische Ontwikkeling en Samenwerking (OESO) en moet proberen te voorkomen dat landen bedrijven naar zich toe trekken door middel van een lage winstbelasting.

De bewijslast van de wet ligt bij de bedrijven zelf; ze moeten zelf aangeven dat ze in een ander land minder dan 15% belasting betalen, waarna er in Nederland een heffing volgt. Extra werk voor de fiscus dus, dankzij een wet die bovendien weinig op gaat leveren. ‘Het is uiteindelijk een vreselijke wet die geen cent oplevert en het bedrijfsleven en de overheid vooral tijd en geld gaat kosten', zegt Kavelaars.

U kunt de volledige uitzending van BNR Nieuwsradio, 8 november 2023 , hier beluisteren.