Kun jij beter liegen dan je ouders?

Leugenonderzoek van de Universiteit Utrecht en Erasmus School of Economics is genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs 2020. Het onderzoek werd uitgevoerd door informaticus Ronald Poppe en rechtspsycholoog Sophie van der Zee (Erasmus School of Economics) onder bijna 700 proefpersonen en hun vrienden en familie. Wat maakt een goede leugenaar? Is iemand die goed kan liegen ook beter in het herkennen van leugens in een ander?

Vanaf vandaag mogen kinderen (en volwassenen) hun stem uitbrengen op een van de tien genomineerden. Stem nu via deze link

Iedereen liegt

Liegen heeft een negatieve lading en is vaak moeilijk bespreekbaar, zo stellen Poppe en Van der Zee. Toch liegen mensen gemiddeld zo’n twee keer per dag en leren baby's al vroeg dat ze door te huilen hun ouders kunnen beïnvloeden. Met hun onderzoek hebben de wetenschappers spelenderwijs liegen bespreekbaar gemaakt binnen de deelnemende gezinnen. Het onderzoek is nog niet volledig afgerond. Poppe en Van der Zee zijn momenteel bezig met het schrijven van een wetenschappelijk artikel over hun bevindingen.

Op 15 november, tijdens de junioropening van het InScience International Film Festival in Nijmegen, wordt de winnaar bekendgemaakt.