Kunstwerk ‘ONLINE’ onthuld als waardering voor alle EUR-docenten

Op de tribunetrap naast de fontein op campus Woudestein is onlangs kunstwerk ‘ONLINE’ onthuld. Kunstenares Hester Oerlemans maakte het werk in opdracht van Erasmus Universiteit Rotterdam in het kader van de Onderwijsprijs 2020, die vorig jaar werd uitgereikt aan alle EUR-docenten als waardering voor hun enorme inzet voor het digitaliseren van onderwijs tijdens de COVID-19-crisis.

Voor de invulling van de Onderwijsprijs 2020 gaf de jury de voorkeur aan een tastbaar object op campus Woudestein dat moet dienen als blijvende herinnering aan de coronatijd, is te lezen in het juryrapport van vorig jaar. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in het door kunstenares Hester Oerlemans ontworpen werk ‘ONLINE’ op de tribunetrap naast de fontein.

De werken van kunstenaar Hester Oerlemans (1961) zijn interventies op de alledaagse werkelijkheid. Op speels poëtische, maar ook kritische wijze toont zij haar perceptie van de wereld. Ze speelt in haar werken met de tegenstelling tussen herkenning en vervreemding.

Het kunstwerk bestaat uit verschillende iconen, wat is hun betekenis?

Oerlemans: “De 95 iconen in dit kunstwerk symboliseren de gebeurtenis waarin we in korte tijd hebben moeten leren omgaan met online lesgeven of online lessen volgen. Zij dienen als communicatiemiddel in de virtuele wereld en vergemakkelijken de manier waarop we met de computer omgaan. De iconenwereld is een hele beeldtaal op zich. Vanwege de metaalkleur hebben ze iets weg van hiërogliefen.”

Hoe kwam de keuze voor deze 95 iconen tot stand?

“Voordat ik met een speurtocht op het internet begon, heb ik eerst nagedacht welke iconen ik zelf kende. Je komt dan al gauw terecht bij de geijkte iconen als Skype, mail, wifi enzovoorts, maar er zijn er natuurlijk veel meer. Daarnaast heeft de universiteit zelf ook een paar iconen aangeleverd waarin het werken als een team sterk naar voren komt. Het communiceren als team samen is natuurlijk heel belangrijk.”

“Er zit ook een icoon tussen van een universiteitsgebouw, dat deze hele campus representeert. Ik heb de iconen dan ook iets breder geïnterpreteerd dan alleen maar de geijkte iconen van online lesgeven of les volgen.”

Was het meteen duidelijk dat de trap bij de fontein de plek was voor dit kunstwerk?

“Ja, de plek was meteen duidelijk. Ik weet dat deze trap eigenlijk een tribune is en dat het ook veel wordt gebruikt om op te zitten, daarom vond ik het wel mooi om deze iconen een hele reële plek te geven in de wereld. Het is altijd een hele eer om als kunstenaar te horen dat je een werk mag maken voor zo’n geweldige plek. Want wat is er geweldiger dan een plek waar jonge mensen wonen en werken? Zij staan aan het begin van de wereld, zij doen nieuwe ontdekkingen, de toekomst is hier. Ik vind het een hele eer om daaraan een bijdrage te mogen leveren.”

Hoe kijk je terug op het proces? Ben je tevreden over het eindresultaat?

“Het is altijd een spannend moment wanneer je richting het einde toewerkt, maar ik ben heel blij met het eindresultaat. Het was nog een hele uitdaging om te bedenken hoe de iconen aan de trap bevestigd konden worden. Ik had eerst bedacht dat ze op de bovenkant van de trap moesten komen, maar de architect van de campus wees mij erop dat je de iconen veel beter ziet door de optrede (hoogteverschil tussen twee opeenvolgende treden) te gebruiken. Nu zweven de iconen als het ware en zijn ze echt onderdeel van de te trap.”

“Ik heb al veel reacties gekregen van mensen die bepaalde iconen niet herkennen, maar dat vind ik ook wel mooi. Zo kun je met elkaar blijven debatteren over de betekenis van de iconen. Ik hoop dat het als geheel duidelijk is dat ze staan voor ‘online’. De titel verwijst in die zin naar online lesgeven, maar het kunstwerk bestaat ook uit lijnen met iconen erop. Ik vind het mooi dat het kunstwerk dit allebei in zich heeft.”

De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft een collectie van circa 2000 kunstwerken, die verspreid zijn over campus Woudestein en Erasmus University College. Voor een aantal hoogtepunten uit de kunstcollectie kun je een kijkje nemen op deze pagina.

Meer informatie over de Onderwijsprijs is hier te vinden.