Lancering website Society, Youth, and Neuroscience Connected (SYNC) lab

Sinds 1 april is prof. dr. Eveline Crone met haar team neergestreken bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Sinds 11 mei is de nieuwe website van het Society, Youth, and Neuroscience Connected (SYNC) lab in de lucht. De website geeft een overzicht van lopende en nieuwe projecten, de onderzoeksteamleden, nieuwsberichten en blogs. Daarnaast zijn er op de website citizen science onderzoeken te vinden waarbij jongeren input kunnen geven tijdens verscheidene fasen van onderzoek.

Het SYNC-lab (http://erasmus-synclab.nl/)  is een initiatief van de nieuwe afdeling Developmental Neuroscience in Society bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences onder leiding van prof. dr. Eveline Crone. Deze nieuwe onderzoeksgroep wil een brug slaan tussen meerdere meetniveaus zoals bijvoorbeeld hersen- en gedragsonderzoek, om te begrijpen hoe jongeren zich ontwikkelen tot actieve leden van de samenleving. De focus ligt op wat de omstandigheden zijn waaronder jongeren het goed doen en waar de uitdagingen zitten. Zo zijn er in een grote stad als Rotterdam veel verschillende groepen jongeren te vinden en kun je daardoor op zoek naar waar de kansen liggen voor iedere groep, aldus Eveline Crone in een interview bij de start van haar nieuwe onderzoeksgroep.

Een nieuw lab opstarten met een nieuwe groep op een nieuwe universiteit is in een tijd van lockdown geen sinecure. Eveline Crone is daarom trots op deze prestatie van haar nieuwe team. In haar blog op de nieuwe website vertelt zij hoe dat in zijn werk is gegaan.

Het SYNC lab bestaat, naast Eveline Crone, uit de volgende leden (zie ook hun EUR profile pages):

Postdocs: dr. Michelle Achterberg | dr. Eduard Klapwijk | dr. Andrik Becht

Promovendi: Suzanne van de Groep, MSc | Philip Brandner, MSc | Ilse van de Groep, MSc | Jochem Spaans, MSc | Renske van der Cruijsen, MSc | Lina van Drunen, MSc (gastonderzoeker) | Simone Dobbelaar, MSc (gastonderzoeker)

Onderzoeksassistenten:  Dorien Huijser, MSc | Sophie Sweijen, MSc | Kayla Green, MSc

Het SYNC-lab heeft ook een Twitteraccount: SYNClabEUR

Onderzoeker
Prof. dr. Eveline Crone

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB | E-mail kooistra@essb.eur.nl  | Tel. 06 83676038