Laurens Swinkels' slechtste investering ooit

My Worst Investment Ever
Laurens Swinkels

Recentelijk deelde Laurens Swinkels, universitair hoofddocent finance aan Erasmus School of Economics, in het programma My Worst Investment Ever zijn verhaal over zijn slechtste investering ooit. Ook deelde hij tijdens de uitzending lessen die hij heeft geleerd tijdens zijn carrière.

Laurens Swinkels is als universitair hoofddocent finance parttime verbonden aan Erasmus School of Economics en director Quantitative Research bij Robeco. Zijn onderzoek richt zich op beleggingsstrategieën voor institutionele beleggers. Sinds 1998 heeft hij tevens als onderzoeker gewerkt voor Norges Bank Investment Management, APG Asset Management, en PensionFactory. Hij publiceert in academische en praktijkgerichte tijdschriften, en is lid van de redactieraad van South Asian Journal of Business Studies. Laurens Swinkels behaalde een PhD in Finance en een MSc in Econometrie aan de Universiteit van Tilburg.

Swinkels’ slechtste investering ooit

Toen Swinkels voor zijn studie naar Tilburg verhuisde, moest hij kiezen tussen een appartement kopen of huren. Omdat hij slechts een paar jaar op school zou zitten, besloot hij te huren. Na zijn afstuderen verhuisde de universitair hoofddocent naar Amsterdam, waar de huizenprijzen onvoorstelbaar hoog waren. In de hoop dat de prijzen zouden dalen, huurde hij een appartement. Echter, de prijzen bleven maar stijgen. Uiteindelijk besloot Swinkels een huis te kopen in Rotterdam, waar de prijzen lager waren dan in Amsterdam.

Onverwacht moest Swinkels vijf jaar na de aankoop van zijn eerste huis naar Noorwegen verhuizen. Toen hij verhuisde, had het huis dat hij kocht een onderwaarde van 25%. Aangezien het geld dat Swinkels had uitgegeven om het huis te kopen een groot deel van zijn totale vermogen was, was dit een zeer grote klap. Hij verkocht het huis pas twee jaar geleden.

Lessen

Een van de lessen die Swinkels deelt tijdens de podcast, is dat het altijd waardevol is om liquiditeit te hebben waarmee je een huis kunt kopen en verkopen. Bovendien is het volgens Swinkels het beste om emoties uit je besluitvorming te verwijderen.

Universitair Hoofddocent

U kunt de volledige uitzending van My Worst Investment Ever, 26 juni 2023, hier beluisteren.